دوره 8، شماره 15 - ( 6-1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Restoration of the Design and Motif of the Textiles in the reign of Fathali Shah Qajar In View of Royal Figurative Paintings. دانشگاه هنر اصفهان. 2018; 8 (15)
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-532-fa.html
مافی تبار آمنه، کاتب فاطمه. بازیابی طرح و نقش پارچه های عصر فتحعلی شاه قاجاربا استفاده از پیکرنگاری درباری. نشريه علمي- ترويجي پژوهش هنر. 1397; 8 (15)

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-532-fa.html


دانشگاه الزهرا
چکیده:   (129 مشاهده)
هم­گام با پیکرنگاری درباری که در نیمه نخست قاجار، پویا بود و در دوره دوم با رواج طبیعت­نگاری از رونق افتاد، نساجی سنتی چنین مسیری پیمود و به­رغم شکوفایی در ابتدای کار، در زمان پادشاهان میانه این سلسله با ورود پارچه­های صنعتی، جایگزینی بیشتری یافت. به­واقع در نیمه نخست این حکومت هم­زمان با فرمانروایی فتحعلی­شاه، هنوز این هنر از نفس نیفتاده و هم‌چون نقاشی این عصر، با آمیختگی هنر داخلی و خارجی، پیشتاز میدان رقابت بود. برای رهگیری طرح و نقش پارچه­های آن روزگار، مقاله حاضر به‌دنبال این پرسش است: «چگونه می­توان با مطالعه در پیکرنگاری­های عصر فتحعلی­شاه قاجار، نسبت به شناسایی طرح و نقش پارچه­های رایج در آن دوره اقدام کرد؟». هدف مقاله آن است که به‌شیوه تحلیلی_تاریخی و با بررسی هفده مورد از پیکرنگاری­های آن روزگار، نقش و طرح پارچه­های متداول را بر اساس اصول هنرهای سنتی ایران شناسایی کند. البته مسلماً به‌جهت بستر اصلی این پژوهش و جستجو در هنر پیکرنگار، طرح و نقش پارچه­های انواع تن­پوش، بیشتر از دیگر گونه­های کاربردی موردریزبینی واقع می­شوند. نتیجه مطالعه نشان می­دهد افزون بر پارچه­های بدون طرح و نقش، بیشتر منسوجات آن عصر از طرح­های واگیره­ای، انواع قابی، محرمات و افشان بهره­ می­گرفتند که معمولاً با نقوش گیاهی آرایه­بندی می­شد. در این بین، طرح­های افشان و محرمات در طبقه عامه کاربرد بیشتری داشت؛ طرح افشان تقریباً با پوشاک زنانه و مصارف خانگی تعریف می­گشت و محرمات، پوشش معمول خدمه دربار بود. به­عکس، انواع منسوج بدون طرح بیشتر در پوشش خاندان سلطنتی مجال ظهور می­­یافت و گاه با حاشیه­دوزی محرمات زینت می­شد. طرح­های واگیره­ای و انواع قابی نیز با گستردگی بسیار، احتمالاً در پوشش زن و مرد اقشار گوناگون جامعه مورداستفاده قرار می­گرفت.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی- ترویجی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb