دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 19-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

madhoushian nejad M. Study of Wooden Column Mogharnas in the Mosque of Mullah Moazaldin Maragheh. دانشگاه هنر اصفهان. 2018; 7 (14) :19-33
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-403-fa.html
مدهوشیان نژاد محمد، شیشوانی هاله. مطالعه ستون و سرستون های مقرنس کاری چوبی مسجد ملامعزالدین مراغه. نشريه علمي- ترويجي پژوهش هنر. 1396; 7 (14) :19-33

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-403-fa.html


چکیده:   (40 مشاهده)

به­کارگیری تزئینات چوبی، همواره جایگاه ویژه­ای در معماری سنتی و بومی ایرانی داشته است. از پرکاربردترین آن­ها، تکنیک مقرنس­سازیست که اغلب به­شکل سرستون­ بر روی تیر و ستون­های چوبی به­کار گرفته شده است. به لحاظ محدودیت­های ذاتی چوب، این نوع از آرایه­ها بیشتر در فضاهای داخلی بناها استقرار یافته است. از جمله بنا­هایی که در آن سرستون­های مقرنس­کاری به­عنوان اصلی­ترین آرایه­ی چوبی بنا به­شمار می­رود، مسجد تاریخی ملامعزالدین در شهر مراغه، - دوره­ی صفوی- می­باشد. بنابر آنچه که بیان گردید هدف از انجام این پژوهش، علاوه بر شناسایی و معرفی، بررسی نحوه­ی ساخت و دسته­بندی فرمی سرستون­های مقرنس­کاری چوبی مسجد معزالدین، است. مطابق هدف فوق، می­توان این پرسش­ها را مطرح نمود: تنوع در سرستون­های چوبی مسجد ملامعزالدین مراغه از لحاظ شکل و اجرا چگونه می­باشد؟ و چه دلایلی برای این تنوع قابل فرض است؟ برای رسیدن به هدف مذکور، با مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه­ای، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی شروع به جمع­آوری اطلاعات و تصاویر گردیده است. پس از بررسی تکنیکی، به­جهت درک بهتر مخاطب، در قالب جدول، تمامی نمونه­های متفاوت از یکدیگر به­همراه تصویر خطی و نمای مقطع مقرنس­ها، ارائه شده است.

روش ساخت 36 سرستون­ مقرنس­کاری چوبی موجود در شبستان بزرگ، از نوع مقرنس­های روی هم رفته و 6 سرستون شبستان کوچک، لانه زنبوری می­باشد که از این تعداد، به لحاظ شکلی، شاهد 18 نوع متفاوت هستیم. یعنی بیش از 40 درصد نمونه­ها به­جهت فرم از یکدیگر متفاوت هستند. کشیدگی و بلندبودن خارج از عرف، طول مقرنس­ها، از مهمترین دلایل تنوع در اشکال آن­ها و نتیجتاً منحصربفرد نمودن­شان شده است.

متن کامل [PDF 2796 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی- ترویجی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb