دوره 10، شماره 20 - ( 11-1399 )                   جلد 10 شماره 20 صفحات 62-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahvand M, Rafizadeh M R. Studying the Representation of Personality in the Figure painting of Sani-Ol-Molk. SciJPH 2021; 10 (20) :45-62
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-864-fa.html
کهوند مریم، رفیع زاده مژدهی محمدرضا. مطالعه بازنمایی شخصیت در آثار پیکره‌نگاری صنیع‌الملک غفاری*. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1399; 10 (20) :45-62

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-864-fa.html


1- ، mr.rafizadeh@yahoo.com
چکیده:   (3091 مشاهده)

ابوالحسن ‏‏غفاری کاشانی ملقب به صنیعالملک، تصویرگر و پیکرهنگار نامی عصر قاجار و از پیشگامان فن شبیه‏ سازی‏ چهره به‏ شمار می‏ آید. وی در ترسیم پیکره ‏‏ها، تدابیر بدیع و منحصربهفردی را با الهام از هنر آرمان‏ گرای ایرانی و هنر واقعیتگرای اروپایی  به کار بسته است. یکی از مشخصه ‏های برجسته در پیکرهنگاری های هنرمند، توجه ویژه به بازنمایی شخصیت و نمایش خصوصیات درونی افراد است؛ مشخصهای که پیش از این در هنر نقاشی ایران متداول نبوده است. هدف از پژوهشحاضر، شناسایی و بازیابی این وجه مهم در آثار هنرمند است. پرسش اصلی این است که نحوه بازنمایی شخصیت در آثار پیکرهنگاری صنیعالملک چگونه بوده است و او از چه نوع تمهیدات بصری برای نمایش بهتر این خصوصیات بهره گرفته است؟ بر این اساس و با مطالعه‏ نمونه ‏هایی از پیکرهنگار‏ه ‏های صنیع ‏الملک، به ‏شیوه توصیفی- تحلیلی، نحوه و چگونگی بازنمایی حالات و ویژگی‏ های درونی شخصیت‏ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‏دهند که مسئله اهتمام به وجوه پنهانی و درونی افراد، همپای توجه به خصوصیات ظاهریِ آنها، نزد هنرمند حائز اهمیت و ارزش بوده است. وی در نمایش این خصوصیات، باورداشت‏ ها و اندیشه ‏های‏ ذهنی‏ خویش از شخصیت ‏ها را معیار قضاوت قرار داده و به مدد مجموعه‏ ای از تمهیدات بصری چون؛ ارزش‏گذاری بر برخی عناصر مؤثر در رخساره، تأکید مشخص بر بخش‏هایی از اجزای پیکره و نیز تغییر در ابعاد و تناسبات بدن و جامگان، خصلت‏ های درونی هر فرد را در سیما و اندام او متبلور ساخته است. بدین‏سان، آنگاه که مخاطب آثار هنرمند در مقابل این تابلوها به نظاره میایستد، خصلت‏ هایی چون؛ وقار و نجابت، فرومایگی و زبونی، قدرت و غرور، مکر و حیلهگری و غیره را -که بازتابی از دیدگاه و نظر هنرمند در مورد شخصیت‏ها هستند- بهخوبی از سیمای آنها درک می ‏نماید.

متن کامل [PDF 1849 kb]   (2310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb