در جامعه معاصر ایران با رشد مصرف، مسئله انتخاب در عرصه کالاهای مادی و مصرفی اهمیت زیادی پیدا کرده و یک رقابت اقتصادی بین شرکتهای تولیدکننده برای جلب مصرفکنندگان بهوجود آمده است. با رشد انبوه تنوع کالاها، طراحی گرافیک اهمیت خاصی پیدا کرده است. در این میان، دانش ما درباره سلیقه مصرفکننده به تولیدکنندگان و طراحان گرافیک کمک میکند تا محصولاتی را به بازار عرضه کنند که مطابق با سلیقه مصرفکنندگان باشد و از اتلاف سرمایه تولید بهطرز قابلتوجهی جلوگیری گردد. هدف مقاله حاضر، شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلیقه افراد است تا تبیینی برای درک سلیقه مخاطبان دراختیار طراحان قرار دهد. بدین منظور با استفاده از روش پیمایشی، دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه از میان خریداران دستمال کاغذی در فروشگاه کوثر 5 اصفهان بهدست آمده است. حجم نمونه، 120 نفر است که با نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند؛ اعتبار و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ تأیید شده است. اولین پرسشی که نگارندگان درپی پاسخ به آن هستند: چه ارتباطی بین ویژگیهای اجتماعی افراد و سلیقه آنها موجود است. یافته های تحقیق مبین است که هرچه سرمایه فرهنگی افراد بالاتر باشد، سلیقه آنها به سلیقه ناب نزدیکتر و هرچه دینداری افراد بیشتر میشود، سلیقه افراد به سلیقه عام نزدیکتر میشود. دستمال کاغذیهایی که دارای کنتراست اندازه، کنتراست بافت و یا دارای ویژگی تخت هستند، بیشتر از سمت افرادی انتخاب میشوند که دارای سلیقه ناب هستند و دستمال کاغذیهایی که کنتراست تیرگی روشنی دارند و یا دارای هارمونی رنگ تکرنگ میباشند، بیشتر از سمت افرادی انتخاب میشوند که سلیقه عام دارند. روش بهکاررفته در این پژوهش، پیمایش است. حجم نمونه 120 نفر است که از میان خریداران دستمال کاغذی در فروشگاه کوثر 5 در اصفهان بهطور تصادفی انتخاب شدهاند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |