دوره 6، شماره 12 - ( 10-1395 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 63-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eivazi Z, Bagheri • A, Aqababaee E. Graphic design based on the sociology of taste (case study: tissue paper). SciJPH 2017; 6 (12) :53-63
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-259-fa.html
عیوضی زهره، باقری عبدالعلی، آقابابایی احسان. بررسی عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر سلیقه مخاطب باتوجه‌به طراحی گرافیک* (مورد مطالعه ‌موردی: دستمال کاغذی). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1395; 6 (12) :53-63

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-259-fa.html


دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (8100 مشاهده)

در جامعه معاصر ایران با رشد مصرف، مسئله انتخاب در عرصه کالاهای مادی و مصرفی اهمیت زیادی پیدا کرده و یک رقابت اقتصادی بین شرکت‌های تولیدکننده برای جلب مصرف‌کنندگان به‌وجود آمده است. با رشد انبوه تنوع کالاها، طراحی گرافیک اهمیت خاصی پیدا کرده است. در این میان، دانش ما درباره سلیقه مصرف‌کننده به تولیدکنندگان و طراحان گرافیک کمک می‌کند تا محصولاتی را به بازار عرضه کنند که مطابق با سلیقه مصرف‌کنندگان باشد و از اتلاف سرمایه تولید به‌طرز قابل‌توجهی جلوگیری گردد. هدف مقاله حاضر، شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلیقه افراد است تا تبیینی برای درک سلیقه مخاطبان دراختیار طراحان قرار دهد. بدین منظور با استفاده از روش پیمایشی، داده‌های تحقیق از طریق پرسش‌نامه از میان خریداران دستمال کاغذی در فروشگاه کوثر 5 اصفهان به‌دست آمده است. حجم نمونه، 120 نفر است که با نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند؛ اعتبار و پایایی پرسش‌نامه با آلفای کرونباخ تأیید شده است. اولین پرسشی که نگارندگان درپی پاسخ به آن هستند: چه ارتباطی بین ویژگیهای اجتماعی افراد و سلیقه آنها موجود است. یافته های تحقیق مبین است که هرچه سرمایه فرهنگی افراد بالاتر باشد، سلیقه آنها به سلیقه ناب نزدیک‌تر و هرچه دینداری افراد بیشتر می‌شود، سلیقه افراد به سلیقه عام نزدیک‌تر می‌شود. دستمال کاغذی‌هایی که دارای کنتراست اندازه، کنتراست بافت و یا دارای ویژگی تخت هستند، بیشتر از سمت افرادی انتخاب می‌شوند که دارای سلیقه ناب هستند و دستمال کاغذی‌هایی که کنتراست تیرگی روشنی دارند و یا دارای هارمونی رنگ تک‌رنگ می‌باشند، بیشتر از سمت افرادی انتخاب می‌شوند که سلیقه عام دارند. روش به‌کاررفته در این پژوهش، پیمایش است. حجم نمونه 120 نفر است که از میان خریداران دستمال کاغذی در فروشگاه کوثر 5 در اصفهان به‌طور تصادفی انتخاب شده‌اند.

متن کامل [PDF 744 kb]   (7863 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: جامعه شناسی و هنر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb