دوره 14، شماره 28 - ( 4-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 75-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ishaghzadeh R, Sadeghian H. A comparative study of the quality of placement of letters in selected words from Nastaliq fonts of two Safavid and contemporary styles (case example: Mir Emad al-Hosni and Gholamhossein Amirkhani). SciJPH 2024; 14 (28) :63-75
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1407-fa.html
اسحاق زاده روح الله، صادقیان حمید. مطالعه تطبیقی کیفیت استقرار حروف گزیده‌ای از خطوط نستعلیق دو شیوه‌ صفوی و معاصر (نمونه موردی: میرعمادالحسنی و غلامحسین امیرخانی). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (28) :63-75

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1407-fa.html


1- مربی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- دانشگاه استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان. ، h.sadeghian@aui.ac.ir
چکیده:   (557 مشاهده)

در نگارش خط علاوه بر زیبایی، به کیفیت و موقعیت قرارگیری حروف متناسب با ترتیب و خوانش آن­ها توجه می­شود چنان­که مخاطب به­ راحتی بتواند ترتیب و ارتباط میان حروف در هر کلمه را دریافته، خواندن حروف به ­سهولت مقدور گردد. در خطوط فارسی، نستعلیق را عروس خطوط نامیده­ اند. هنرمندان بسیاری درطول چندقرن گذشته به نگارش نستعلیق پرداخته و هریک ضمن ذوق آزمایی تلاش کرده ­اند تا آثارشان را در این زمینه به کمال مطلوب برسانند. مقاله­ پیشروبا هدف دستیابی به نحوه­ مواجهه­ هنرمند خطاط درخصوص کیفیت استقرار حروف در کلمات، به روش توصیفی تحلیلی و تطبیقی، نمونه­ هایی از سطرنویسی و چلیپا در دو شیوه­ صفوی و معاصر؛ گزیده ­ای از آثار میرعمادالحسنی و غلامحسین امیرخانی به ­عنوان شاخص را انتخاب و سپس از طریق تطبیق، کیفیتِ ترکیب و استقرارِ حروف در کلمات آن­ها را توصیف و تحلیل نموده است. چگونگی استقرار حروف نستعلیق در آثار دو استاد خوشنویس پرسش اصلی و نظیر نویسی­ های امیرخانی از میرعماد مورد توجه این پژوهش است. این که ترکیب و ترتیب قرار گرفتن حروف در کلمه و در نهایت سطر، در تناسب با بار معنایی کلمه در دو شیوه­ تا چه اندازه به لحاظ کیفی حائز اهمیت بوده است. یافته ­های پژوهش، ضمن تبیین ویژگی ­های خاص آثار و نقاط اشتراک و افتراق هریک از نمونه ­های مشابه دو هنرمند، حاکی از آن است که در آثار میرعماد ترکیب و ترتیب قرارگیری حروف در کلمات، منطبق با مسیر نگاه مخاطب، روان­خوانی و اساساً تسریع دریافت معانی کلمات در نظر گرفته شده و رعایت این نکته از دقت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است درحالی­که در آثار امیرخانی این موضوع چندان مورد اعتنا قرار نگرفته است و صرفاً چیدمان اجزای یک کلمه غالبا از بُعد ترکیب­ بندی و حسن همجواری حروف و کلمات مورد اهمیت است.

متن کامل [PDF 1377 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb