سال 15، شماره 30 - ( 4-1404 )                   جلد 15 شماره 30 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi F S, Fahimi far A A. Analyzing the relationship between cyborg and capitalism and its origin in sci-tech cinema based on the views of Haraway and technology theorists (study cases: The Creator, The Machine, Ex Machina, thx 1138 movies). SciJPH 2025; 15 (30) : 1
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1382-fa.html
موسوی فاطمه سادات، فهیمی فر علی اصغر. تحلیل نسبت سایبرگ با سرمایه داری و خاستگاه آن در سینمای فن-علم با ابتنای بر آرای هاراوی و نظریه‌پردازان فناوری ( نمونه موردی: فیلم های خالق، ماشین، اکس ماکینا، تی اچ اکس ۱۱۳۸). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1404; 15 (30)

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1382-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ، mousavi.f@modares.ac.ir
2- دانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
چکیده:   (730 مشاهده)

 با گسترش فناوری‌های نوین و پیوند فزاینده‌ی بدن با ماشین، مفهوم بدنمندی در دهه‌های اخیر دستخوش تحول شده و بازاندیشی در نسبت میان هویت، قدرت و فناوری را به مسئله‌ای محوری در مطالعات فرهنگی و نظریه‌های انتقادی بدل کرده است. این مقاله می‌کوشد با تمرکز بر سینمای علمی-تخیلی فن-علم، به این پرسش پاسخ دهد که: بدن سایبرگ در این ژانر چگونه بازنمایی می‌شود و چه ظرفیت‌هایی برای بازتولید یا مقاومت در برابر نظم‌های سلطه دارد؟ این پرسش در بستر تحلیل چهار فیلم معاصر صورت‌بندی شده است تا روشن شود آیا بدن‌های سایبرگ صرفاً تداوم ابزارهای کنترلی و گفتمان قدرت‌اند یا امکان بازتعریف سوژگی و ساختارشکنی نظم‌های تثبیت‌شده را نیز در خود دارند. هدف پژوهش، واکاوی شیوه‌ی بازنمایی بدن سایبرگ در چهار فیلم شاخص این ژانر است تا نشان داده شود چگونه این بدن‌های ترکیبی با برهم‌زدن دوگانه‌های انسان/ماشین، زن/مرد و طبیعت/فرهنگ، امکانی برای تخریب نظم‌های مرسوم و ارائه‌ی شکل تازه‌ای از بدنمندی فراهم می‌آورند. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی است که با تمرکز بر بازنمایی بدن و مناسبات قدرت در لایه‌های روایی، تصویری و زبانی فیلم‌ها انجام شده است. چهار فیلم منتخب، شامل «خالق»، «ماشین»، «اکس ماکینا» و « تی‌اچ‌ایکس ۱۱۳۸»، با تمرکز بر طراحی بدن، جایگاه اجتماعی و رابطه‌شان با قدرت و فناوری، در چارچوب نظریه‌ی فمینیسم سایبرگ دانا هاراوی، بدن انضباط‌یافته و قدرت از منظر فوکو، و وانموده در نظریه‌ی بودریار تحلیل شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که بدن سایبرگ، اگرچه در بستر ساختارهای قدرت شکل می‌گیرد، اما در بسیاری از نمونه‌ها به سوژه‌ای مقاوم، آگاه و بازتعریف‌کننده‌ی مرزهای بدن و عاملیت بدل می‌شود.

شماره‌ی مقاله: 1
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جامعه شناسی و هنر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb