دوره 12، شماره 23 - ( 12-1401 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 98-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه کاشان
چکیده:   (1227 مشاهده)

در آغاز قرن نوزدهم با افزایش علاقه‌مندی مردم اروپا به مشرق‌زمین، اولین مقالات درباره فرهنگ کشورهای اسلامی در آلمان منتشر شدند. در نیمه سده نوزدهم، مدخل­ هایی از دانش‌نامه­ های آلمانی به هنر اسلامی اختصاص یافتند و از اواخر همین قرن، اولین کتاب­ های مستقل درباره تزئینات و معماری اسلامی ظاهر شدند. از آنجا که این مطالب توسط مورخان هنر اروپا نوشته می­شدند، آثار هنر اسلامی را بر اساس اصول زیباشناختی اروپایی تحلیل می­کردند. از اوایل سده بیستم به دنبال برگزاری نمایشگاه­ های بزرگ هنر اسلامی و حفاری­ های باستان­ شناسی، مطالعات علمی در این حوزه آغاز شدند. نمایشگاه "شاهکارهای هنر محمدی" که در سال 1910 در مونیخ برگزار شد را می­توان نقطه عطفی در پژوهش­ های این رشته در دنیای غرب تلقی نمود. محققانی مانند؛ فردریش زاره، ارنست کونل، ارنست هرتسفلد و ریچارد اتینگهاوزن، نقش مهمی در این راه ایفا کردند. این مقاله که با بهره­ گیری از مطالعه کتابخانه ­ای و به شیوه تاریخی انجام شده است، با جست‌وجو در میان کتاب­ها و مقالات آلمانی‌زبان منتشرشده در سده­ های نوزدهم و بیستم، در پی پاسخ‌گویی به سؤالاتی مانند نحوه شکل­ گیری و سیر تکامل این مطالعات در آلمان است. باید گفت که در پژوهش ­های پراکنده سده نوزدهم نمی ­توان سیر تکاملی مشخصی را شناسایی کرد. دو دهه آغازین سده بیستم، دوره معرفی و دسته ­بندی آثار هنر اسلامی بوده است. در دهه سوم، مطالعات آیکونوگرافیک در مؤسسه واربورگ در هامبورگ رواج یافتند و پس از قدرت گرفتن حزب نازی، اتینگهاوزن آن را ادامه داد. در سایر کشورهای اروپایی، پژوهش ­های تاریخ هنر اسلامی پس از جنگ جهانی اول آغاز شدند.

متن کامل [PDF 3363 kb]   (624 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.