دوره 12، شماره 22 - ( 12-1400 )                   جلد 12 شماره 22 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hashemi G, toghraee M T, shahidi N. Identify and prioritize the factors affecting the export of handicrafts (Case study: Enameling of Isfahan). SciJPH 2022; 12 (22) :1-15
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-732-fa.html
نصیری نفیسه، هاشمی غلامرضا، طغرایی محمدتقی. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر صادرات صنایع‌دستی. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر 1400; 12 (22) :15-1

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-732-fa.html


دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (1020 مشاهده)
چکیده:
صنایع‌دستی از هنرهایی است که پتانسیل‌ بالایی در ایجاد درآمد و جذب توریست دارد. برخی کشورها همچون چین و هند، با اتکا بر قابلیت‌های صادرات صنایع‌دستی، از درآمدهای ارزی فراوانی بهره برده‌اند. در ایران نیز رهایی از اقتصاد متکی به درآمدهای نفتی، با عنایت به تولید و صادرات غیرنفتی همچون صنایع‌دستی ضروری به نظر می‌رسد. میناکاری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنایع‌دستی به‌واسطه تنوع محصولات تولیدی، به‌کارگیری طرح‌های اصیل ایرانی، مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی مختلف، وزن کم و بسته­بندی متناسب، از قابلیت‌های بسیاری در صادرات برخوردار است. پرسشی که در این مقاله مطرح‌شده این است که چه عواملی در صادرات محصولات میناکاری مؤثر بوده و اولویت‌بندی این عوامل چگونه است؟ هدف از این پژوهش که از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جمع‌آوری داده­ها به‌صورت کتابخانه­ای و میدانی انجام‌گرفته، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر صادرات میناکاری است. روش‌های آماری به‌کاررفته در این تحقیق، آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t یک جامعه و آزمون مقایسه چند جامعه Anova) بوده و برای تعیین نرمال بودن جامعه آماری، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف مورداستفاده بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و SMART-PLS صورت گرفته و برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که به ترتیب مؤلفه‌های کیفیت، طراحی محصول، قیمت، قوانین و مقررات صادرات، آگاهی مدیران از فرصت‌های بازار و نوع کانال توزیع، بر میزان صادرات محصولات مینا مؤثر بوده و مؤلفه تبلیغات بر صادرات محصولات مینا تأثیر معناداری ندارد. همچنین کیفیت و طرح محصول در بالاترین رتبه و تبلیغات دارای کمترین رتبه است.
متن کامل [PDF 716 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb