دوره 8، شماره 16 - ( 12-1397 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 25-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadian moghadam H, eshraghi M. Generation Idea for designing adverts. SciJPH 2019; 8 (16) :15-25
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-675-fa.html
احمدیان مقدم حمید، اشراقی مهدی. ایده‌پردازی در طراحی آگهی تجاری. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1397; 8 (16) :15-25

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-675-fa.html


دانشکده هنر و معماری، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد
چکیده:   (3158 مشاهده)

مقاله پیش رو، به بررسی شگردهای خلاقانه‌ای که یک طراح گرافیک - در مراحل مختلف طراحی تبلیغ- می‌تواند برای خلق آگهی تجاری تبلیغاتی به‌کار برد تا پیام (هدف) تبلیغ، کامل‌تر، مؤثرتر و مقبول‌تر در مخاطب (خریدار) اثر کرده و هدف کلی آگهی که همان فروش بیشتر محصول یا خدمات است محقق شود، می‌پردازد.

از آنجا که نقش ‌آگهی قاعدتاً این است که در دنیای تجارت، خریدار و فروشنده را به هم نزدیک کند، لذا طراحی گویا و کامل یک آگهی تبلیغاتی بدون رعایت شگردهای فنی و هنرمندانه، میسر نیست؛ طراحی‌ که به‌صورت فرآیندی مشخص بعد از تبیین هدف تبلیغاتی و بودجه‌بندی، به جمع‌آوری اطلاعات لازم از مخاطبین و محصول پرداخته و شروع به ایده‌پردازی در مورد چگونگی به‌کار بردن جاذبه‌ها و تکنیک‌های تبلیغ می‌کند و در آخر، رسانه‌ مورد نظر برای آگهی تعیین ‌شده و عناصر تبلیغ با رعایت اصول زیبایی‌شناسی، در رسانه مورد نظر صفحه‌آرایی می‌شوند و مسأله این‌جا است که طراح چگونه جاذبه‌ها و تکنیک‌ها را در طراحی تبلیغ به‌کار برد و آن را با معیارهای زیباشناسی یک رسانه، متناسب و آماده کند؟روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از دو شیوه‌ کتابخانه‌ای و مشاهده‌ای انجام ‌شده است. در روند تحقیق مشاهده‌ای، یک اثر از دهه‌ معاصر در حوزه‌ طراحی آگهی‌های تبلیغاتی محیطی از میان آثار طراحان ایرانی و خارجی، مورد بررسی قرار گرفت و چگونگی استفاده از شگردهای تبلیغاتی آن بررسی شد. نتیجه‌ این پژوهش نشان می‌دهد که طراح تبلیغات در طراحی آگهی تجاری با انتخاب شگردهای مناسب تبلیغ و رعایت موارد ذکرشده در هر مرحله از مراحل طراحی تبلیغات - تبیین هدف، بودجه‌بندی، جمع‌آوری اطلاعات مخاطب و محصول، ایده‌پردازی، انتخاب رسانه تا طرح‌بندی فنی و هنری آگهی- در درجه اول می‌تواند به تبلیغ خود مطمئن باشد؛ چرا که تبلیغ ساخته‌شده، تبلیغی علمی بوده و در درجه دوم، از اثربخشی تبلیغ خود بر روی مخاطب مورد نظر مطمئن باشد.

متن کامل [PDF 606 kb]   (2694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb