مقاله پیش رو، به بررسی شگردهای خلاقانهای که یک طراح گرافیک - در مراحل مختلف طراحی تبلیغ- میتواند برای خلق آگهی تجاری تبلیغاتی بهکار برد تا پیام (هدف) تبلیغ، کاملتر، مؤثرتر و مقبولتر در مخاطب (خریدار) اثر کرده و هدف کلی آگهی که همان فروش بیشتر محصول یا خدمات است محقق شود، میپردازد.
از آنجا که نقش آگهی قاعدتاً این است که در دنیای تجارت، خریدار و فروشنده را به هم نزدیک کند، لذا طراحی گویا و کامل یک آگهی تبلیغاتی بدون رعایت شگردهای فنی و هنرمندانه، میسر نیست؛ طراحی که بهصورت فرآیندی مشخص بعد از تبیین هدف تبلیغاتی و بودجهبندی، به جمعآوری اطلاعات لازم از مخاطبین و محصول پرداخته و شروع به ایدهپردازی در مورد چگونگی بهکار بردن جاذبهها و تکنیکهای تبلیغ میکند و در آخر، رسانه مورد نظر برای آگهی تعیین شده و عناصر تبلیغ با رعایت اصول زیباییشناسی، در رسانه مورد نظر صفحهآرایی میشوند و مسأله اینجا است که طراح چگونه جاذبهها و تکنیکها را در طراحی تبلیغ بهکار برد و آن را با معیارهای زیباشناسی یک رسانه، متناسب و آماده کند؟روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از دو شیوه کتابخانهای و مشاهدهای انجام شده است. در روند تحقیق مشاهدهای، یک اثر از دهه معاصر در حوزه طراحی آگهیهای تبلیغاتی محیطی از میان آثار طراحان ایرانی و خارجی، مورد بررسی قرار گرفت و چگونگی استفاده از شگردهای تبلیغاتی آن بررسی شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که طراح تبلیغات در طراحی آگهی تجاری با انتخاب شگردهای مناسب تبلیغ و رعایت موارد ذکرشده در هر مرحله از مراحل طراحی تبلیغات - تبیین هدف، بودجهبندی، جمعآوری اطلاعات مخاطب و محصول، ایدهپردازی، انتخاب رسانه تا طرحبندی فنی و هنری آگهی- در درجه اول میتواند به تبلیغ خود مطمئن باشد؛ چرا که تبلیغ ساختهشده، تبلیغی علمی بوده و در درجه دوم، از اثربخشی تبلیغ خود بر روی مخاطب مورد نظر مطمئن باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |