دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 107-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni K, Masoudi Z. Comparing Form and Motifs of Ghajar Mosque-Schools’ Flower Pots Motifs with Those in Safavi Schools (With an Emphasis on Mosque-School Motifs in New Sepahsalar). SciJPH 2018; 7 (14) :93-107
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-256-fa.html
مومنی کورش، مسعودی زهره. بررسی فرم و نقش گلدان در مسجد - مدرسه‌های قاجار در قیاس با مدارس صفوی (با تأکید بر نقوش مسجد - مدرسه سپهسالار جدید). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1396; 7 (14) :93-107

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-256-fa.html


چکیده:   (5524 مشاهده)
نقش گلدانی یکی از نقوش شاخص و با کاربرد فراوان در دوره قاجار است. این نقش در تزئینات حجاری و کاشی‌کاری مسجد - مدرسه‌های قاجار به‌وفور یافت می‌شود. نقش گلدانی در مدارس دوره‌های قبلی همچون مدارس دوره صفویه نیز وجود دارد؛ لیکن نقوش گلدانی مدارس صفوی با نقوش گلدانی موجود در مسجد - مدرسه‌های قاجار دارای تفاوت‌هایی است. آنچه در این پژوهش مطرح است بررسی و مقایسه نقوش گلدانی مسجد - مدرسه‌های قاجاری با مدارس صفوی، با هدف بررسی تغییرات ناشی از تحولات فرهنگی در این نقوش و شناسایی تحولات و نوآوری‌های به وجود آمده بر نقوش گلدانی دوره قاجار تحت تأثیر آشنایی با فرهنگ و هنر غرب است. جهت پاسخ دادن به پرسش پژوهش، از روش تحقیق توصیفی تحلیلی استفاده شده و با مطالعات کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی به ارزیابی و مطالعه نقوش گلدانی مسجد - مدرسه‌های شاخص دوره قاجار پرداخته شده است و آن‌ها نسبت به نقوش گلدانی مدارس دوره صفویه مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، نقوش گلدانی تزئینات حجاری مسجد - مدرسه‌های دوره قاجار دارای ظرافت و ریزه‌کاری بیشتری نسبت به نقوش گلدانی مدارس دوره صفویه هستند و یک واقع‌گرائی و طبیعت‌گرائی تحت تأثیر فرهنگ و هنر غرب در آن‌ها به چشم می‌خورد. همچنین نقش‌مایه گلدانی از گلدان‌های پرگل و در طرح‌های متنوع ازجمله کاسه‌بشقاب سازی و ترکیبی با نقوش پرندگان؛ ترکیب اصلی در تزئینات کاشی‌کاری مسجد - مدرسه‌های دوره قاجار است. علاوه بر آن، در مسجد - مدرسه سپهسالار جدید (شهید مطهری) نقوش گلدانی به‌صورت انتزاعی و ترکیبی با قاب بیضی‌شکل، نقوش هندسی، نقوش اسلیمی و گیاهی، خطوط بنائی و نقش‌های جدیدی همچون شمعدان اجرا شده است که در نوع خود یک نوع آوری است؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت در هیچ‌کدام از مدارس دوره صفویه و مسجد - مدرسه‌های موردبررسی دوره قاجار نمونه‌ای از این نقوش به کار نرفته است.
 
متن کامل [PDF 1505 kb]   (6343 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb