براساس مطالعات انجامشده درباره بیلبوردهای تجاری، عوامل مؤثر در استقبال شرکتهای تبلیغاتی از بیلبورد بدینقرار است: نوع فعالیت شرکت تجاری، میزان اندازه شرکت، ادراک شرکتها نسبت به تبلیغات و اثربخشی آنها، فعالیت رقبا و صنعت، توان مالی شرکت، ادراک شرکتها نسبت به رسانه بیلبورد و منافع آن، نوع فعالیت بازاریابی شرکت تبلیغاتی و میزان ریسکپذیری آن و پاسخ محسوس نسبت به بیلبورد، قیمت رسانه، نوشتهها و جذابیت بصری، حضور محلی، کارآیی رسانه، قوانین محدودکننده، پراکندگی جغرافیایی، قابلیت مشاهده، هزینه و نوع بیلبورد. این تحقیق درپی پاسخ به این سؤال است که کدامیک از این عوامل بیشترین تأثیر را بر انتخاب و بهکارگیری بیلبورد در تبلیغات تجاری شهر اصفهان دارد؟ هدف از سنجش عوامل مذکور این است که بتوان راهکارهایی برای افزایش مناسب کاربرد بیلبورد در تبلیغات تجاری ارائه داد. این تحقیق از نوع کمّی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری بهصورت سرشماری، 76 متخصص است که در 35 شرکت تبلیغاتی اصفهان مشغول بهکارند. ابزار اصلی جمعآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه است. پرسشنامه تحقیق پس از سنجش روایی و پایایی آن دراختیار دستاندرکاران تبلیغات قرار گرفت و 60 پرسشنامه برگشت داده شد. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی در نرمافزار spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که در میان این سه عامل، عمدهترین عوامل مؤثر مربوط به قابلیتهای بیلبورد با میانگین 55 است که جذابیت بصری آن، میانگین 03/4 دارد. بنابراین طراحان گرافیک شرکتهای تبلیغاتی نقش مؤثری در کارآیی این رسانه تبلیغاتی دارند که با تکیه بر طرحهای بصریِ جذاب خلاقانه در بیلبوردها میتوانند کاربرد بیلبوردها را در تبلیغات تجاری ارتقا دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |