دوره 6، شماره 11 - ( 6-1395 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 98-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazeri A, Sobhanifard Y. Evaluation of effectiveness factors on use of commercial billboard design by Isfahan advertising company. SciJPH 2016; 6 (11) :87-98
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-214-fa.html
ناظری افسانه، سبحانی فرد یاسر، اتحادمحکم سحر. ارزیابی عوامل مؤثر بر کاربرد بیلبوردهای تجاری توسط شرکت‌های تبلیغاتی اصفهان. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1395; 6 (11) :87-98

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-214-fa.html


هنر اصفهان
چکیده:   (8779 مشاهده)

براساس مطالعات انجام‌شده درباره بیلبوردهای تجاری، عوامل مؤثر در استقبال شرکت‌های تبلیغاتی از بیلبورد بدین‌قرار است: نوع فعالیت شرکت تجاری، میزان اندازه شرکت، ادراک شرکت‌ها نسبت به تبلیغات و اثربخشی آنها، فعالیت رقبا و صنعت، توان مالی شرکت، ادراک شرکت‌ها نسبت به رسانه بیلبورد و منافع آن، نوع فعالیت بازاریابی شرکت تبلیغاتی و میزان ریسک‌پذیری آن و پاسخ محسوس نسبت به بیلبورد، قیمت رسانه، نوشته‌ها و جذابیت بصری، حضور محلی، کارآیی رسانه، قوانین محدودکننده، پراکندگی جغرافیایی، قابلیت مشاهده، هزینه و نوع بیلبورد. این تحقیق درپی پاسخ به این سؤال است که کدام‌یک از این عوامل بیشترین تأثیر را بر انتخاب و به‌کارگیری بیلبورد در تبلیغات تجاری شهر اصفهان دارد؟ هدف از سنجش عوامل مذکور این است که بتوان راهکارهایی برای افزایش مناسب کاربرد بیلبورد در تبلیغات تجاری ارائه داد. این تحقیق از نوع کمّی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری به‌صورت سرشماری، 76 متخصص است که در 35 شرکت تبلیغاتی اصفهان مشغول به‌کارند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌های تحقیق، پرسش‌نامه است. پرسش‌نامه تحقیق پس از سنجش روایی و پایایی آن دراختیار دست‌اندرکاران تبلیغات قرار گرفت و 60 پرسش‌نامه برگشت داده شد. داده‌های به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه با استفاده از آمار توصیفی در نرم‌افزار  spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در میان این سه عامل، عمده‌ترین عوامل مؤثر مربوط به قابلیت‌های بیلبورد با میانگین 55 است که جذابیت بصری آن، میانگین 03/4 دارد. بنابراین طراحان گرافیک شرکت‌های تبلیغاتی نقش مؤثری در کارآیی این رسانه تبلیغاتی دارند که با تکیه بر طرح‌های بصریِ جذاب خلاقانه در بیلبوردها می‌توانند کاربرد بیلبوردها را در تبلیغات تجاری ارتقا دهند.

متن کامل [PDF 389 kb]   (6917 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb