Keshavari E, Rayani Makhsous M, Aref M. Cultural semiotics of the position of Afghan immigrants based on the films of the Mahmoudi brothers. SciJPH 2024; 14 (28) :77-94
URL:
http://ph.aui.ac.ir/article-1-1415-fa.html
کشاوری الهام، رایانی مخصوص مهرداد، عارف محمد. نشانهشناسی فرهنگی جایگاه مهاجرین افغان با تحلیل فیلمهای برادران محمودی. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (28) :77-94
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1415-fa.html
1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
2- استادیار گروه نمایش، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران. ، meh.rayani_makhsoos@iauctb.ac.ir
3- دانشیار گروه نمایش، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران.
چکیده: (414 مشاهده)
در مقاله حاضر تلاش بر این بوده است؛ تا با بهرهگیری از مقوله «مرکز-حاشیه» در نشانهشناسی فرهنگی یوری لوتمان خوانشی از فیلمهای «چند متر مکعب عشق»، «رفتن»، «شکستن همزمان بیست استخوان» محصول مشترک برادران محمودی (نوید و جمشید) صورت گیرد. تحقیقات بسیاری در ارتباط با حضور مهاجرین افغان و سکنیگزیدن ایشان در حاشیه شهرهای ایران صورت گرفته است اما آنچه؛ پس از گذشت حدود چهل سال حضور ایشان در ایران ملموس است، پیشرفت آنها و تغییر جایگاه فرهنگی ایشان و افزایش تعاملات با کنشگران ایرانی است. موضوعی که در تحقیقات حاضر چندان به آن توجه نشده است. لذا مقاله حاضر درصدد بوده است که؛ با بهرهگیری از مفهوم اقامتگاه به پیشرفت جایگاه آنان در سپهرنشانهای ایران بپردازد. درواقع هدف این تحقیق نمایش این مسیر با تاکید بر سکونتگاههای مهاجرین است. گزینش فضاها و حرکت روبهجلوی مهاجرین از طریق نشانههای مکانی یعنی تغییرات در ساختار اقامتگاههای آنها و نیز نشانههای غیرمکانی همچون گفتار و کردار ایرانیان و افغانها در آثار مورد نظر قابل بررسی است. بنابراین پرسش پژوهشی را میتوان اینگونه طرح کرد: روند تغییر جایگاه فرهنگی مهاجرین افغان از حاشیه به مرکز به چه ترتیبی صورت گرفته است؟ لازم به ذکر است که این پژوهشِ کیفی، بهشکل اسنادی و با تکیه بر منابع دیداری و نوشتاری انجام و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافتههای این پژوهش مشخص میکند که مهاجرین افغان در ابتدای ورود، رویکرد «مرکز و حاشیه» را اتخاذ کردهاند اما به مرور با بیشتر شدن تعاملات با سپهرنشانهای ایران از حاشیه به سمت مرکز پیشرفت نمودند. در این شرایط دوگان «مرکز-حاشیه» را کنار گذاشته و وارد فضاهای چهارگانه فرهنگی رولان پوسنر شدهاند. درواقع ایشان تاکنون فضاهای فرافرهنگی، پادفرهنگی و فضای فرهنگی حاشیهای را اشغال کردهاند. نشانهها بیانگر این مطلب هستند که؛ ایشان هنوز به فضای فرهنگی مرکزی راه نیافتهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير