دوره 14، شماره 28 - ( 4-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 94-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavari E, Rayani Makhsous M, Aref M. Cultural semiotics of the position of Afghan immigrants based on the films of the Mahmoudi brothers. SciJPH 2024; 14 (28) :77-94
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1415-fa.html
کشاوری الهام، رایانی مخصوص مهرداد، عارف محمد. نشانه‌‎شناسی فرهنگی جایگاه مهاجرین افغان با تحلیل فیلم‎‌‌‌های برادران محمودی. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (28) :77-94

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1415-fa.html


1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
2- استادیار گروه نمایش، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران. ، meh.rayani_makhsoos@iauctb.ac.ir
3- دانشیار گروه نمایش، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران.
چکیده:   (414 مشاهده)
در مقاله حاضر تلاش بر این بوده است؛ تا با بهره‏‌گیری از مقوله «مرکز-حاشیه» در نشانه‌‏شناسی فرهنگی یوری لوتمان خوانشی از فیلمهای «چند متر مکعب عشق»، «رفتن»، «شکستن همزمان بیست استخوان» محصول مشترک برادران محمودی (نوید و جمشید) صورت گیرد. تحقیقات بسیاری در ارتباط با حضور مهاجرین افغان و سکنی‌گزیدن ایشان در حاشیه شهرهای ایران صورت گرفته است اما آنچه؛ پس از گذشت حدود چهل سال حضور ایشان در ایران ملموس است، پیشرفت آنها و تغییر جایگاه فرهنگی ایشان و افزایش تعاملات با کنشگران ایرانی است. موضوعی که در تحقیقات حاضر چندان به آن توجه نشده است. لذا مقاله حاضر درصدد بوده است که؛ با بهره‎گیری از مفهوم اقامتگاه به پیشرفت جایگاه آنان در سپهرنشانه‎ای ایران بپردازد. درواقع هدف این تحقیق نمایش این مسیر با تاکید بر سکونتگاه‎‌‌های مهاجرین است. گزینش فضاها و حرکت روبه‌جلوی مهاجرین از طریق نشانه‎‌‌های مکانی یعنی تغییرات در ساختار اقامتگاه‎‌‌های آنها و نیز نشانه‌‎های غیرمکانی همچون گفتار و کردار ایرانیان و افغان‌ها در آثار مورد نظر قابل بررسی است. بنابراین پرسش پژوهشی را می‎توان این‌گونه طرح کرد: روند تغییر جایگاه فرهنگی مهاجرین افغان از حاشیه به مرکز به چه ترتیبی صورت گرفته است؟ لازم به ذکر است که این پژوهشِ کیفی، به‌شکل اسنادی و با تکیه بر منابع دیداری و نوشتاری انجام و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافته‌های این پژوهش مشخص می‎کند که مهاجرین افغان در ابتدای ورود، رویکرد «مرکز و حاشیه» را اتخاذ کرده‌اند اما به مرور با بیشتر شدن تعاملات با سپهرنشانه‎ای ایران از حاشیه به سمت مرکز پیشرفت نمودند. در این شرایط دوگان «مرکز-حاشیه» را کنار گذاشته و وارد فضاهای چهارگانه فرهنگی رولان پوسنر شده‌اند. درواقع ایشان تاکنون فضاهای فرافرهنگی، پادفرهنگی و فضای فرهنگی حاشیه‎ای را اشغال کرده‌اند. نشانه‌‎ها بیانگر این مطلب هستند که؛ ایشان هنوز به فضای فرهنگی مرکزی راه نیافته‌‎اند.
متن کامل [PDF 1391 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb