دوره 14، شماره 28 - ( 4-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadyani M, Shokri M, Khani M. Analyzing the codes of the film "Chess Wind" by Mohammad Reza Aslani based on the semiotics of Umberto EcoAbstract. SciJPH 2024; 14 (28) :51-62
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1400-fa.html
قدیانی مهدی، شکری محمد، خانی مینو. تحلیل رمزگان فیلم «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی بر اساس نشانه‌شناسی امبرتو اکو. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (28) :51-62

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1400-fa.html


1- دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده علوم‌انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال.
2- استادیار،​ دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال. ، mohammadshokry44@gmail.com
3- استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال.
چکیده:   (784 مشاهده)
نشانه‌شناسی امبرتو اکو در سینما بر اساس بیان و محتوا، فرهنگ و تفسیر قابل واکاوی است. در این بین رمزگان‌ها که روابط میان بیان و محتوا هستند اهمیت ویژه‌ای دارند. این رمزگان‌ها در سینمای پست‌مدرن، سبب شکل‌گیری تفسیرهایی از سوی مخاطب می‌گردد که جنبه‌های فرهنگی در آن نقش بسزایی دارد. بر اساس نشانه‌شناسی اکو رمزگان‌های رویدادها، تداعی، بازنمایی، قراردادی، همبستگی، دلالت‌ها، تفسیر، توصیف، روایتی و رمزگان مفهومی شکل می‌گیرند. این رمزگان‌ها سهم نشانه‌شناسی اکو در سینما را بازتاب داده و شناختی دقیق‌تر در سینمای پست‌مدرن ایران را سبب می‌گردد. در حال حاضر هیچ سیستم کاملی برای نشانه‌شناسی سینمای پست‌مدرن وجود ندارد. این امر نشان می‌دهد که پژوهشگران همچنان در حال بررسی کشف نحوه عملکرد نشانه‌ها و معانی در فیلم هستند. اما قوانین کلی رمزگان‌ها وجود دارد. این قوانین به نحوه ارتباط نشانه‌ها با معانی و نحوه تفسیر آن  توسط مخاطبان اشاره دارند. در سینمای پست‌مدرن ایران، نشانه‌ها، نمادها و رمزگان‌ها نقشی کلیدی در بازنمایی و تفسیر ایفا می‌کنند که این امر با دیدگاه اکو در ارتباط نشانه‌ها و رمزگان‌ها همخوانی دارد. تفسیر فیلم‌های پست‌مدرن به طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی است و این امر به دلیل بینامتنی بودن این نوع سینما است. در این نوع سینما، فیلمسازان از ارجاعات متعدد به آثار سینمایی، ادبی و هنری دیگر استفاده می‌کنند که لایه‌های معنایی جدیدی به فیلم می‌افزاید و به مخاطبان آگاه، امکان تفسیرهای متعدد از اثر را می‌دهد. این پژوهش از منظر هدف، نظری - کاربردی و از منظر شیوه، توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری برخی آثار سینمای پست‌مدرن جهان و ایران همچنین مطالعه موردی فیلم «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی صورت‌گرفته است.
متن کامل [PDF 667 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb