Ghadyani M, Shokri M, Khani M. Analyzing the codes of the film "Chess Wind" by Mohammad Reza Aslani based on the semiotics of Umberto EcoAbstract. SciJPH 2024; 14 (28) :51-62
URL:
http://ph.aui.ac.ir/article-1-1400-fa.html
1- دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال.
2- استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال. ، mohammadshokry44@gmail.com
3- استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران شمال.
چکیده: (784 مشاهده)
نشانهشناسی امبرتو اکو در سینما بر اساس بیان و محتوا، فرهنگ و تفسیر قابل واکاوی است. در این بین رمزگانها که روابط میان بیان و محتوا هستند اهمیت ویژهای دارند. این رمزگانها در سینمای پستمدرن، سبب شکلگیری تفسیرهایی از سوی مخاطب میگردد که جنبههای فرهنگی در آن نقش بسزایی دارد. بر اساس نشانهشناسی اکو رمزگانهای رویدادها، تداعی، بازنمایی، قراردادی، همبستگی، دلالتها، تفسیر، توصیف، روایتی و رمزگان مفهومی شکل میگیرند. این رمزگانها سهم نشانهشناسی اکو در سینما را بازتاب داده و شناختی دقیقتر در سینمای پستمدرن ایران را سبب میگردد. در حال حاضر هیچ سیستم کاملی برای نشانهشناسی سینمای پستمدرن وجود ندارد. این امر نشان میدهد که پژوهشگران همچنان در حال بررسی کشف نحوه عملکرد نشانهها و معانی در فیلم هستند. اما قوانین کلی رمزگانها وجود دارد. این قوانین به نحوه ارتباط نشانهها با معانی و نحوه تفسیر آن توسط مخاطبان اشاره دارند. در سینمای پستمدرن ایران، نشانهها، نمادها و رمزگانها نقشی کلیدی در بازنمایی و تفسیر ایفا میکنند که این امر با دیدگاه اکو در ارتباط نشانهها و رمزگانها همخوانی دارد. تفسیر فیلمهای پستمدرن به طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی است و این امر به دلیل بینامتنی بودن این نوع سینما است. در این نوع سینما، فیلمسازان از ارجاعات متعدد به آثار سینمایی، ادبی و هنری دیگر استفاده میکنند که لایههای معنایی جدیدی به فیلم میافزاید و به مخاطبان آگاه، امکان تفسیرهای متعدد از اثر را میدهد. این پژوهش از منظر هدف، نظری - کاربردی و از منظر شیوه، توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری برخی آثار سینمای پستمدرن جهان و ایران همچنین مطالعه موردی فیلم «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی صورتگرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير