 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Zanjanbar A H,  Rahimi R. The Four-Dimensional Interaction of the Title lettering in the Covers of Two Young Adult Novels Based on the Theory of Scott and Nikolajeva.  SciJPH 2025; 15 (29) : 2
URL: 
http://ph.aui.ac.ir/article-1-1369-fa.html   
                    
                    زنجانبر امیرحسین،  رحیمی رحیم. برهمکنش چهاروجهیِ حروفنگاریِ عنوان در طرح جلد دو رمان نوجوان، بر اساس نظریۀ اسکات و نیکولایوا.  دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1404; 15 (29) 
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1369-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد، گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیامنور، تهران واحد جنوب. ، mosafer_e_barfi@yahoo.com
 2- کارشناسی ارشد، گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیامنور، تهران واحد جنوب. 
                    
                    
                    چکیده:       (836 مشاهده)
                    
                    
                    تصویر و نوشتار روی یکدیگر لنگر میاندازند و معنای همدیگر را متأثر میسازند. بارت، اسکات، نیکولایوا و اکثر نظریهپردازانِ برهمکنش نوشتار-تصویر، تعامل تصویر را تنها با جنبۀ زبانشناختی متنِ نوشتاری مطمح نظر قرار دادهاند؛ این در حالی است که در برخی گونههای ادبی-هنری، از جمله در طرح روی جلد کتابهای کودک و نوجوان، علاوهبر معنای زبانی، وجه بصریِ عنوان نیز در تولید معنا دخیل است. از همین رو، حروفنگاری (لترینگِ) عنوان در دو سطح زبانی و بصری با تصویر روی جلد و نیز با پیرنگ رمان وارد برهمکنش میشود. این مقاله بر آن است که علاوهبر معنای زبانی، به وجه گرافیکی عنوان نیز توجه کند. در همین راستا با روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر آرای اسکات و نیکولایوا، به چگونگی برهمکنش چهار عنصرِ پیرنگ رمان، تصویر روی جلد و دو وجه کلامی و بصری حروفنگاریِ عنوان پاسخ میدهد. نمونۀ مورد مطالعه شامل طرح جلد دو رمان نوجوان ردۀ سنی «د» است: یکی، خانوادۀ زیر پل اثر کارلسون، ترجمۀ گلی ترقی و دیگری، روح به قلم نلسون، ترجمۀ نیلوفر امنزاده. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که در دستهبندی پنجگانۀ اسکات و نیکولایوا علاوهبر لایۀ زبانیِ عناوین میتوان لایۀ دیداری آنها را نیز در فرایند برهمکنشِ معنایی مطمح نظر قرار داد و با این رهیافت به خوانشی چندوجهی از طرح جلد دست یافت.
                     
                    شمارهی مقاله: 2
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
هنرهاي تجسمي