دوره 14، شماره 28 - ( 4-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi Ghoroghaghaei M, salehi kakhki A, Khosravi Bizhaem F. Common framing typology in Timurid period coins. SciJPH 2024; 14 (28) :1-14
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1361-fa.html
صادقی قرق آقائی مریم، صالحی کاخکی احمد، خسروی بیژائم فرهاد. گونه شناسی قاب بندی رایج در سکه های دوره تیموری. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (28) :1-14

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1361-fa.html


1- کارشناس ارشد هنر اسلامی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- استاد، گروه باستان‌شناسی، دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان. ، Salehi.k.a@aui.ac.ir
3- استادیار، گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
چکیده:   (2257 مشاهده)
یکی از متنوع‌­ترین مدارک تاریخی و باستان‌شناسی دوره تیموری، سکه­‌ها هستند که با نقوش گوناگون، ضرب شده­ و اطلاعات ارزشمندی را به دست می‌دهند؛ علاوه بر آن از لحاظ قاب‌­بندی نیز، درخور توجه هستند. با توجه به تنوع قاب­‌بندی­ها، هدف از این پژوهش، تحلیل انواع فرم­‌های قاب­‌بندی سکه­‌ها در دوره تیموری است که مطالعه آن­ها، اطلاعات ارزشمندی را از لحاظ شناخت بخشی از الگوهای بصری در آثار دوره تیموری، در اختیار می­گذارد. مهمترین سوال مطرح شده در این پژوهش این است که، انواع قاب‌­بندی و بیشترین نوع آن، چیست؟ پژوهش موردنظر از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش، توصیفی و تحلیلی است. نمونه‌­گیری به صورت انتخابی هدفمند، انجام شده و پس از مطالعات مقدماتی کتابخانه‌­ای، 15 سکه دوره تیموری، از موزه‌­های اشمولین، دیوید، ملک و مجموعه شخصی کومش سمنان، انتخاب و مطالعه شده است. بر پایه نتایج حاصله، قاب­ نمونه­‌ها، در یک تقسیم‌­بندی کلی به 3 گونه؛ ترکیبی، مرکزی و حاشیه‌­دار، قابل تفکیک هستند. بیشترین تعداد گونه­‌ها، به ترتیب شامل: قاب­بندی ترکیبی با 19 نمونه، مرکزی با 7 نمونه و حاشیه‌­دار با 4 نمونه، هستند. در بین گونه­‌ها، قاب‌­های ترکیبی، بالاترین تعداد و تنوع طرح را دارند. این تنوع، در نقش مرکزی نمونه‌­ها، مشاهده می­‌شود. قاب­‌های ترکیبی؛ به ترتیب تاریخی به انواع: سه­‌پر، دایره، هفت‌­پر، مربع، چهارپر، دالبر، هشت­‌پر و شش­‌پر، تقسیم شده که چهارپر، با 8 نمونه، مربع 4 نمونه، دایره 2 نمونه و بقیه موارد، با 1 نمونه، است. متنوع­‌ترین نوع قاب‌­بندی ترکیبی، متعلق  به دوره «شاهرخ»، با شش نقش دایره، مربع، چهارپر، دالبر، هشت‌­پر و شش­‌پر است.
متن کامل [PDF 1164 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb