دوره 14، شماره 28 - ( 4-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashtani M S, Moridi M R, Kamrani B. Heterotopia in the Neo-Qajarist works of contemporary Iranian artists. SciJPH 2024; 14 (28)
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1341-fa.html
باشتنی مرضیه السادات، مریدی محمدرضا، کامرانی بهنام. هتروتوپیا در آثار نوقاجارگرای هنرمندان معاصر ایران. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (28)

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1341-fa.html


دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (599 مشاهده)
برای هنرمندان، تاریخ مجموعه­ای از مستندات ثابت و روایت­های خطی از رویدادها نیست؛ بلکه چنان متنی برای بازخوانی و بازتفسیر است. هنرمندان معاصر ایران نیز در آثارشان بارها به تاریخ ارجاع داده­اند؛ به­ویژه شخصیت­ها و رویدادهای تاریخی و خاطره­های جمعی قاجار را دستمایه خلق آثار معاصر کرده­اند. چرا­که قاجار آستانه مواجهه ایران با تجدد و شکاف در هویت­های سنتی و آغاز شکل­گیری هویت مدرن بود. در مقاله حاضر، هنرمندانی که در آثارشان به بازتفسیر مضامین و نقوش دوران قاجار در بستری معاصر پرداخته­اند، با عنوان نوقاجارگرا خوانده شده­اند. پرسش مقاله حاضر حول این محور بوده که این هنرمندان با در­هم­شکستن و دستکاری نشانه­های شناخته­شده دوران قاجار و بازسازی بریکولاژگونه از نشانه­های قاجاری، به تضادهای بیرون و درون دوره قاجار و در واقع مواجهه ایران با تجدد پرداخته­اند. آن­ها در آثارشان فضایی پرچالش و پرتنش را تصویر کرده­اند که به تعبیر میشل فوکو، می­توان آن­ها را آثار هتروتوپیک توصیف کرد.
هتروتوپیا اشاره به فضاهای بحرانی، مخدوش، ناآرام و گاه وارونه دارد که تداوم و هنجارمندی فضاهای معمول و شناخته­شده را مختل می­کنند. فضای هتروتوپیک اغلب زمان­پریش است و عناصر و نشانه­هایی از گذشته را با نشانه­هایی از زمان حال سرهم­بندی می­کند تا تزلزل هویت­های معاصر و ناپایداری و سیالیت تجربه­های مدرن را نشان دهد. بر این مبنا، در مقاله حاضر این پرسش دنبال شده است که چه ویژگی­های هتروتوپیایی در هنر نوقاجارگرا وجود دارد؟ هنرمندان معاصر چگونه با دستکاری و بازسازی نشانه­ها و خاطره­های جمعی دوره قاجار، به بازخوانی تاریخ تجدد در ایران پرداخته­اند؟ برای پاسخ به این پرسش­ها، ابتدا به مؤلفه­های هتروتوپیا در دیدگاه میشل فوکو پرداخته و سپس با روش­شناسی تحلیل تفسیری به بررسی مجموعه آثار برخی از هنرمندان معاصر پرداخته شده است.
نتایج نشان داد که چگونه هنرمندان با ویژگی­هایی همچون گسست مکانی و زمانی، ارتباط دیالکتیکی با گذشته، مجاورت و همپوشانی تناقض­ها، خلق فضاهای استعاری، دستکاری انتقادی نشانه­ها، و سیالیت و گشودگی در تفسیر، فضایی هتروتوپیک در آثار نوقاجارگرا خلق کرده­اند. در این آثار، هنرمندان نوقاجارگرا با سر­هم­بندی مجدد از گذشته و دستکاری هویت تاریخی، نوعی طعنه و آیرونی نقادانه به پریشانی در هویت معاصر ایران ارائه می­دهند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb