دانشگاه هنر تهران
چکیده: (599 مشاهده)
برای هنرمندان، تاریخ مجموعهای از مستندات ثابت و روایتهای خطی از رویدادها نیست؛ بلکه چنان متنی برای بازخوانی و بازتفسیر است. هنرمندان معاصر ایران نیز در آثارشان بارها به تاریخ ارجاع دادهاند؛ بهویژه شخصیتها و رویدادهای تاریخی و خاطرههای جمعی قاجار را دستمایه خلق آثار معاصر کردهاند. چراکه قاجار آستانه مواجهه ایران با تجدد و شکاف در هویتهای سنتی و آغاز شکلگیری هویت مدرن بود. در مقاله حاضر، هنرمندانی که در آثارشان به بازتفسیر مضامین و نقوش دوران قاجار در بستری معاصر پرداختهاند، با عنوان نوقاجارگرا خوانده شدهاند. پرسش مقاله حاضر حول این محور بوده که این هنرمندان با درهمشکستن و دستکاری نشانههای شناختهشده دوران قاجار و بازسازی بریکولاژگونه از نشانههای قاجاری، به تضادهای بیرون و درون دوره قاجار و در واقع مواجهه ایران با تجدد پرداختهاند. آنها در آثارشان فضایی پرچالش و پرتنش را تصویر کردهاند که به تعبیر میشل فوکو، میتوان آنها را آثار هتروتوپیک توصیف کرد.
هتروتوپیا اشاره به فضاهای بحرانی، مخدوش، ناآرام و گاه وارونه دارد که تداوم و هنجارمندی فضاهای معمول و شناختهشده را مختل میکنند. فضای هتروتوپیک اغلب زمانپریش است و عناصر و نشانههایی از گذشته را با نشانههایی از زمان حال سرهمبندی میکند تا تزلزل هویتهای معاصر و ناپایداری و سیالیت تجربههای مدرن را نشان دهد. بر این مبنا، در مقاله حاضر این پرسش دنبال شده است که چه ویژگیهای هتروتوپیایی در هنر نوقاجارگرا وجود دارد؟ هنرمندان معاصر چگونه با دستکاری و بازسازی نشانهها و خاطرههای جمعی دوره قاجار، به بازخوانی تاریخ تجدد در ایران پرداختهاند؟ برای پاسخ به این پرسشها، ابتدا به مؤلفههای هتروتوپیا در دیدگاه میشل فوکو پرداخته و سپس با روششناسی تحلیل تفسیری به بررسی مجموعه آثار برخی از هنرمندان معاصر پرداخته شده است.
نتایج نشان داد که چگونه هنرمندان با ویژگیهایی همچون گسست مکانی و زمانی، ارتباط دیالکتیکی با گذشته، مجاورت و همپوشانی تناقضها، خلق فضاهای استعاری، دستکاری انتقادی نشانهها، و سیالیت و گشودگی در تفسیر، فضایی هتروتوپیک در آثار نوقاجارگرا خلق کردهاند. در این آثار، هنرمندان نوقاجارگرا با سرهمبندی مجدد از گذشته و دستکاری هویت تاریخی، نوعی طعنه و آیرونی نقادانه به پریشانی در هویت معاصر ایران ارائه میدهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهاي تجسمي