دوره 14، شماره 27 - ( 2-1403 )                   جلد 14 شماره 27 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Discourse Analysis of the Concept of “Difference” in Writing-oriented Visual Arts after the Islamic Revolution of Iran in 1979 of Iran. SciJPH 2024; 14 (27) :1-16
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1338-fa.html
جوانمرد تقی آباد سارا، شایگان فر نادر. تحلیل گفتمان مفهوم تفاوت در هنرهای تجسمیِ نوشتارمحور پس از انقلاب 57 ایران بر اساس آراء ارنستو لاکلاو و شانتل موفه. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (27) :1-16

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1338-fa.html


دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (136 مشاهده)
عناصر نوشتاری در آثار تجسمی ایران از دیرباز تاکنون سرگذشتی پیچیده و جذاب دارد. هدف این نوشتار اما مطالعه تأثیر «روابط معنی» در میدانهای گفتمانی بر سوژه و متعاقباً شکلگیری جریان‏های متفاوت در آثار تجسمیِ نوشتارمحور است. از آنجایی که در روش تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه، گفتمان نظامی از «هستارهای افتراقی» تعریف شده است که پیرامون تولید معنا شکل میگیرد؛ پرداختن به «تفاوتها» میتواند بیانگر چراییِ چرخشهای گفتمان فرهنگی و خلق سامانه‏های معناییِ نو در آثار هنری باشد. معنای یک نشانه در جریان شکلگیریاش به غیریت‏سازی نیاز دارد. این «غیر» یا «عناصر در حاشیه» همان تفاوت‏ها هستند که در چارچوب تولیدِ اجتماعیِ معنا به یک «نشانه» تقلیل پیدا نکرده‏اند و از راه فروپاشی زنجیرههای همارزی موجود و مفصلبندیِ دگرباره این عناصر در نظم‏های جدید عمل میکنند. پرسش اصلی پژوهش این است که چگونه عناصر نوشتاری در هنرهای تجسمی معاصر از سامانه معنایی غالب فاصله گرفته و با قرارگرفتن در نظام معنایی جدید موجب خلق آثارِ متفاوت میگردند؟ روش تحقیق در مقاله پیش رو، تحلیل گفتمان است و شیوه جمعآوری داده‏ها، بهصورت میدانی و کتابخانهای و مراجعه به اسناد آرشیوی بصورت فیشبرداری انجام شده است. با تحلیل گفتمانهای فرهنگیِ موردنظر و بررسیِ آثار هر دوره، درمییابیم که با هژمونی شدن دالِ مرکزیِ «اسلامی» در دهه اولِ پس از انقلاب، عناصری مانند فرمالیسمِ حروف، وجوه ملی‏گرایانه، جهانی‏شدن، روایت‏های شخصی، امر روزمره و دغدغه‏های معاصریت از سیاست فرهنگیِ ایرانی-اسلامی غیریت‏سازی شدند. با «ازجاشدگی» و بیقراری دالِ مرکزی اسلامی در دهه 70 و امکانِ سرریزشدنِ سایر معناها به درون کلیتِ گفتمان، تفاوت‏ها و آثار متفاوت رو به فزونی گرفته است. با آنکه مجدداً در دهه 80 دال مرکزیِ اسلامی با هدف بازگشت به سیاستگذاری فرهنگیِ گذشته بازمفصل‏بندی شد، اما آفرینش آثار متفاوت همچنان به قوت خود باقی ماند. گرچه غیریت‏سازی‏ها در کلیه گفتمانهای پس از انقلاب از طریق مرزبندی منفی در سیاستگذاری فرهنگی صورت گرفته، اما اثر آن در افزایش آثارِ متفاوت مثبت و مولد بوده است.
متن کامل [PDF 2249 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb