ghaffari M, maziar A, tahoori N. A Comparative Analysis of the Views of Josef Strzygowski and Arthur Upham Pope on the Historiography of Eastern Art. SciJPH 2024; 13 (26) :19-31
URL:
http://ph.aui.ac.ir/article-1-1337-fa.html
غفاری میترا، مازیار امیر، طهوری نیر. مطالعه تطبیقی دیدگاههای یوزف استرژیگوفسکی و آرتور آپهام پوپ درباره تاریخنگاری هنر شرق*. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1402; 13 (26) :19-31
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1337-fa.html
1- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
2- دانشگاه هنر تهران ، maziar1356@gmail.com
چکیده: (883 مشاهده)
یکی از مسائل مهم و چالشبرانگیز در پژوهشهای مستشرقان درباره تاریخنگاری هنر، بررسی ماهیت و جایگاه هنر شرق در قیاس با هنر غرب و نحوه تعامل آنها با یکدیگر طی دورههای مختلف تاریخی است. استرژیگوفسکی و پوپ از برجستهترین پژوهشگران غربی بودند که در اوایل قرن بیستم به بررسی سیر تحول هنر شرق با محوریت هنر ایرانی و تعاملات آن با هنر غرب پرداختند. با توجه به اینکه دیدگاههای این دو پژوهشگر بر پژوهشگران غربی و ایرانی در حوزه تاریخ هنر تأثیرات بسزایی داشته است، شناخت و تحلیل این دیدگاهها برای بررسی تحولات تاریخنگاری هنر ایرانی ضرورت دارد. ازاینرو در مقاله حاضر دیدگاههای این دو مستشرق درخصوص تاریخنگاری هنر شرق با یکدیگر سنجیده و مقایسه میشود. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی انجام شده است. شیوه گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای و با استفاده از منابع مکتوب است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که خاستگاه، روش و رهیافت و نیز منابع مورداستفاده این دو پژوهشگر یکسان نبوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استرژیگوفسکی و پوپ به ماهیت مستقل و اثرگذار هنر ایران در قیاس با هنر غرب از دو منظر متفاوت توجه نشان دادهاند. ویژگی خاص دیدگاه استرژیگوفسکی تأکید بر تأثیرگذاری جریان تاریخی هنر شرق بر هنرهای باستانی متأخر اروپای غربی و هنرهای قرونوسطایی است. درمقابل، پوپ اهمیت بیشتری به بررسی هنر شرقی با محوریت هنر ایران و تأکید بر جنبههای زیباییشناختی فرمالیستی میدهد. اگرچه پوپ صراحتاً به تأثیرات استرژیگوفسکی بر نظراتش اشارهای نکرده، اما به نظر میرسد اندیشههای نژادی استرژیگوفسکی و نیز دیدگاه او درباره نقش مهاجرت در تحولات تاریخ هنر، مبنای اصلی دیدگاه پوپ درخصوص برتری هنر ایرانی ـ آریایی بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير