Kargar Z, Zakariaee Kermani I. Desirable Future Scenario in the Commercialization of Research Conducted by Graduates in the Field of Carpet from the Art University of Isfahan. SciJPH 2024; 14 (27) :17-32
URL:
http://ph.aui.ac.ir/article-1-1302-fa.html
کارگر زهرا، زکریایی کرمانی ایمان، باباجمالی فرهاد، اربابی بیژن. سناریوی آینده مطلوب در تجاریسازی پژوهشهای مقطع کارشناسی ارشد فرش دانشگاه هنر اصفهان. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1403; 14 (27) :17-32
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1302-fa.html
1- دانشگاه هنر اصفهان ، i.zakariaee@aui.ac.ir
2- دانشگاه هنر اصفهان
3- دانشگاه هنر تهران
چکیده: (928 مشاهده)
توجه به پژوهشهای انجامشده در حوزه فرش دستباف و تجاری کردن آنها، مسئلهای است که باید در اولویت برنامهریزان آموزشی قرار بگیرد. رویکرد آیندهپژوهی میتواند زمینهساز این امر مهم باشد. این پژوهش سعی دارد به شناسایی آینده مطلوبی که در اثر تجاریسازی پژوهشها در سطح جامعه برای دانشگاه و صنعت فرش دستباف در بازارهای هدف به وجود میآید، بپردازد. در راستای دستیابی به این هدف، این پرسش اصلی مطرح میشود که آینده مطلوب در جهت تجاریسازی و پیادهسازی پژوهشهای مقطع کارشناسی ارشد فرش دانشگاه هنر اصفهان چیست و چه کمکی میتواند به صنعت فرش دستباف در بازارهای هدف بکند؟ پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و به لحاظ روش آیندهنگاری از نوع تحلیل روند و سناریونویسی است که در انتخاب پیشرانهای اصلی از روش عدم قطعیت استفادهشده است. جامعه موردمطالعه در این پژوهش، خبرگان، دانشجویان، و فارغالتحصیلان در دانشگاه هنر اصفهان بین سالهای 1394 لغایت 1398 است. این پژوهش جزو پژوهشهای آمیخته یا ترکیبی است که نمونههای انتخابی بخش کمی، بهصورت احتمالی برمبنای جدول کرجسی و مورگان 40 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری در مباحث کیفی، بهصورت هدفمند موردی نمونه شاخص و به بر مبنای اشباع نظری 15 نفر از خبرگان آموزش عالی فرش بودهاند. اطلاعات و دادههای موردنیاز این پژوهش به کمک ابزار پرسشنامه و مصاحبه غیرسازمانیافته جمعآوریشده است. نتایج این پژوهش منجر به شناسایی چهار پیشران مهم و کلیدی، شامل پرورش نیروی متخصص در حوزه تجاریسازی، بهکارگیری یک تیم حرفهای در دانشگاه به امر تجاریسازی، ایجاد هستههای علمی در جهت تجاریسازی پژوهشها، ارتقاء دانش فنی ارکان دانشگاهی در حوزه تجاریسازی پژوهشها و ارائه سناریو آرمانی در ارتباط با تجاریسازی و کاربردیکردن پژوهشهای تجاری نوشتهشده در این حوزه، در سطح جامعه شد، بهطوریکه راهها و روشهای پربازده و آسانی برای تجاریسازی این پژوهشها پیشنهاد شد، تا با اجرایی سازی آنها آیندهای مطلوب برای این هنر-صنعت رقم بخورد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير