دانشگاه هنر شیراز ، S.ettehadmohkam@shirazartu.ac.ir
چکیده: (1357 مشاهده)
بیلبوردهای تبلیغاتی بر کیفیت منظر شهری تأثیر چشمگیری دارند که درصورت عدم پیروی از ضـوابط و استانداردهای ملی موجود، زائل شدن منظر و بافت شهری را ممکن میسازد. در پژوهش حاضر سعی شده است با مطالعه استانداردهای موجود، مشاهدات میدانی، مصاحبه و با تکنیکهای تحلیلی راهبردی سوآت، راهبردهای تدافعی، محافظهکارانه، رقابتی و تهاجمی، مؤلفههای مؤثر در بیلبوردهای تبلیغاتی و تأثیر آن بر منظر شهری منطقه یک شیراز شناسایی شود تا بتوان در راستای بهبود منظر شهری و بهینهسازی تبلیغات بیلبوردهای منطقه یک، راهبرد بهینهای به کار بست. پرسش پژوهش این است که نقاط قوت و ضعف مرتبط با بیلبوردهای تبلیغاتی و فرصتها و تهدیدهای عوامل منطقهای و شهری منطقه یک شیراز منطبق با استانداردهای موجود چیست؟ یافتهها نشان داد بهمنظور بهینهسازی تبلیغات بیلبوردهای منطقه یک شیراز درجهت بهبود منظر شهری، به راهبردهای محافظهکارانهای نیاز است. بهکارگیری بیشتر از نقاط قوت در تبلیغات بیلبورد و رفع تهدیدهای احتمالی، میتواند راهبرد بهینهای برای ارتقاء کیفیت منظر شهری و بهبود کیفیت بیلبوردهای تبلیغاتی این منطقه باشد. مطالعات نشان داد مؤلفههای زیباییشناختی، عملکردی، فنی، فضایی، پایداری اجتماعی، ایمنی و کالبدی در اثربخشی بیلبوردهای تبلیغاتی بر منظر شهری نقش بسزایی دارند. نتایج بهدستآمده از تحلیل راهبردی سوآت حاکی از آن است که مؤلفههای فنی بیلبوردهای تبلیغاتی، بالاترین اثربخشی را داشته است. مؤلفههای پایداری و برخی مؤلفههای فضایی ـ فرهنگی در اثرگذاری بیلبوردها بر منظر شهری منطقه یک شیراز تهدیدهایی به شمار میآیند. مؤلفههای فنی، زیباییشناسی، عملکردی و فرهنگی در بهینهسازی منظر شهری بهواسطه بیلبوردها اهمیت والایی دارند. از لحاظ رعایت اصول فنی و علیرغم رعایت بیشتر استانداردها و ضوابط، بهدلیل نصب در مکان نامناسب نظیر سمت چپ مسیر، پیادهرو یا در مثلث دید، عدم رعایت استاندارد مشخصات فیزیکی، مانند ابعاد کالبدی تبلیغاتی یا فاصله از کف و... مطلوبیت بصری را ندارند و لازم است ضوابط عام کمّی و کیفی تدوین گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهاي تجسمي