دوره 12، شماره 24 - ( 1-1401 )                   جلد 12 شماره 24 صفحات 73-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi V, Nazeri . A, Naghashzadeh M. Exploring the intertextual relationships in Pedro Almodóvar’s films based on Gérard Genett’s opinions. SciJPH 2022; 12 (24) :59-73
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1226-fa.html
رجبی وحید، ناظری افسانه، نقاش زاده مسعود. واکاوی روابط بینامتنی در فیلم‌های پدرو آلمودوار بر اساس آرای ژرار ژنت. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1401; 12 (24) :59-73

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1226-fa.html


1- دانشگاه هنر اصفهان
2- دانشگاه هنر اصفهان ، a.nazeri@aui.ac.ir
3- دانشگاه صدا و سیما تهران
چکیده:   (2782 مشاهده)

پدرو آلمودوار، فیلمساز شاخص و پیشرو سینمای نوین اسپانیا است که در مجموع، فیلمهای او سبک خاص و بیان ویژه زیباشناختی مخصوص خود را دارا هستند. آلمودوار بارها به تأثیر پذیرفتن از منابع گوناگون اذعان کرده است؛ سینما، تلویزیون، نقاشی و ادبیات از جمله مراجعی بهشمار میآیند که فیلمساز در خلق آثار خود از آنها بهره برده است. در این میان، متون سینمایی از جایگاه والایی در آثار وی برخوردار هستند؛ او از جمله کارگردانانی است که در آثار وی امتزاجی از این متون متنوع مشاهده میشود. مطالعه بینامتنیت از آنگونه مباحثی است که پیرامون آثار این فیلمساز اسپانیایی قابلیت تحقیق و تفحص دارد. هدف تحقیق پیش رو، مطالعه بینامتنیت و با طرح این پرسش بوده است که "فیلمهای پدرو آلمودوار چگونه بر اساس روابط بینامتنی با متون سینمایی مختلف شکل گرفتهاند؟" برای پاسخ به این پرسش، از روش توصیفی- تحلیلی و همچنین تطبیقی استفاده شده و برای تحلیل و پیجویی این روابط و طبقهبندی آنها، به نظریه بینامتنیت ژرار ژنت تکیه شده است. فیلمهای بلند آلمودوار که به لحاظ زمان ساخت مربوط به دهه 1980 میلادی به بعد هستند و آثار برجسته فیلمساز را شامل میشوند، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش مبین آن هستند که متنهای متعدد سینمایی که در آثار آلمودوار به آنها اشاره شده است، اعم از پارهمتنهای سینمایی، اسامی و عناوین متون تحت قالب پیرامتنها و اشارات سینمایی ایماگونه از منظر نظریه بینامتنیت ژنت به مثابه نقلقولهای تصویری، ارجاعات سینمایی و تلمیحات بینامؤلفی و درونمؤلفی هستند که اساساً در سینمای فیلمساز علاوه بر کارکرد ساده آن، عملکردی استعاری دارند.

متن کامل [PDF 629 kb]   (1345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات و هنر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb