Rahmani N, Shadrokh S. The Role of the Institute for Intellectual Development of Children and Adolescents in the Progress of Graphic Arts and Animation in 1960- 1970s (Studying the Increasing Capital of Actors). SciJPH 2023; 13 (25) :31-43
URL:
http://ph.aui.ac.ir/article-1-1210-fa.html
رحمانی نجیبه، شادرخ سارا. تحلیلی بر نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر ارتقاء گرافیک و انیمیشن طی دو دهه 1350-1340 ه.ش. (مطالعه افزایش سرمایههای کنشگران). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1402; 13 (25) :31-43
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1210-fa.html
1- سمنان-دانشکده هنر-دپارتمان گرافیک ، alecto.r@yahoo.com
2- سمنان-دانشکده هنر-دپارتمان گرافیک
چکیده: (1253 مشاهده)
نهادهای اجتماعی با سازوکارهای منظم و هدفمند، سعی در ساخت و تقویت قواعد حاکم بر مناسبات کنشگران دارند. «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از نهادهای جریانساز حوزه فرهنگ و هنر محسوب میشود. این نهاد در کنار اهداف اصلی که منوط به ارتقاء پرورش فکری کودکان با گسترش فرهنگ کتابخوانی شکل گرفت، به رشد هنرهای تجسمی و نمایشی حوزه کودکان و نوجوانان کمک شایانی نمود. کانون با ایجاد محفلی متعالی، به بهرهوری حوزه گرافیک و انیمیشن نیز یاری رساند و با ایجاد محیطی پویا، باعث افزایش سرمایههای طراحان آن دو عرصه شد. در این مقاله، به مطالعه نقش کانون در ارتقاء گرافیک و انیمیشن طی دو دهه 1340 و 1350 ه.ش. پرداخته میشود. هدف اصلی، نمایش اهمیت یک نهاد قدرتمند با بهرهوری حقیقی و درست در توسعه حوزه فرهنگ و هنر است و هدف فرعی، نمایش دستاوردهای کانون در حوزه گرافیک و انیمیشن در دو دهه 1340 و 1350 ه.ش. است. پرسش اصلی پژوهش این است که عملکرد کانون در رشد گرافیک و انیمیشن ایران به چه صورت بوده است؟ نحوه پاسخگویی با مطالعه افزایش سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کنشگران صورت میگیرد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با گردآوری اطلاعات بر مبنای شیوه اسنادی تبیین شده است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که گرچه کانون بهصورت مستقیم، برنامهای برای رشد حوزه گرافیک در دستورکار خویش نداشت، اما با وجود مدیریت راهبردی، این فرصت را برای کنشگران حوزه گرافیک فراهم کرد تا آنان بتوانند سرمایههای خویش را در کانون افزایش داده و بخشی از تاریخ گرافیک ایران را شکل دهند. در حوزه انیمیشن، کانون با سرمایهگذاری مستقیم باعث شکلگیری «دوره طلایی انیمیشن» ایران شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جامعه شناسی و هنر