دوره 13، شماره 25 - ( 4-1402 )                   جلد 13 شماره 25 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mafitabar A. The Design and Motif of Textiles in Qajar Furnishings based on Historical Documents. SciJPH 2023; 13 (25) :1-17
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1174-fa.html
مافی تبار آمنه، شریف زاده سید عبدالمجید. طرح و نقش منسوجات کاربردی در مبلمان عصر قاجار به روایت اسناد تاریخی. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1402; 13 (25) :1-17

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1174-fa.html


1- دانشگاه هنر ، a.mafitabar@art.ac.ir
2- سازمان میراث فرهنگی
چکیده:   (1478 مشاهده)

در عصر قاجار، مبلمان در معنای بسیط و نه صرفاً تداعی امروزی آن، نقش مهمی در فراهم آوردن آسودگی مردم داشت. بهدلیل حضور گسترده منسوجات در این کاربرد، هدف مقاله پیشرو، بررسی طرح و نقش انواع پارچههای مورداستفاده در این مصداق است. جهت دستیابی به این هدف، با شناسایی مبلمان قاجاری، چگونگی کاربرد پارچه در آنها مورد واکاوی قرار گرفته است. بنابراین، پرسش این است: در فضای نشیمن و استراحت منازل عصر قاجار، انواع مبلمان در چه قالبی تعریف میشود و پارچههای کاربردی در ساخت، تکمیل و تزیین آنها از نظر طرح و نقش چگونه است؟ این پژوهش با رویکرد تاریخی و روش توصیفی ـ تحلیلی شکل گرفته است. نتیجه گردآوری و تحلیل دادهها بهصورت کتابخانهای، با غور در اسناد تاریخی، ازجمله سفرنامهها، نمونه پارچههای بهجامانده و تصاویر مشتمل بر نقاشی و عکس، نشان داد که اصلیترین مبلمان این عهد با کاربری منسوجات، مشتمل بر شکلهای متحرک است و بهصورت انواع جدارهای نرم (رختخوابپیچ، مخده، متکا، بالش، تشک، لحاف و پتو)، جدارهای سخت (میز، صندلی، کرسی) و کفپوش (روفرشی و سفره به وقت پذیرایی) معنی پیدا میکند. منسوجات کاربردی در مبلمان جدارهای نرم، به غیر از اقسام بدون طرح و نقش، واگیرهای، محرمات، قابی و افشان بود. در مبلمان جدارهای سخت، صور ترنجدار و واگیرهای غالب مینمود؛ هرچند انواع افشان و محرمات نیز بهعنوان رومیزی استفاده داشت. درنهایت طرحهای محرمات و ترنجدار بهترتیب برای روفرشی و سفره از رواج برخوردار بود. در تمام این موارد، نقش گیاهی پیشتاز میدان رقابت مینمود. البته طرحهای محرمات و قابیِ بدون نقش نیز وجود داشت و گاه صور هندسی به تبعیت از شیوه نقشاندازی (چشمهدوزی) بر پارچه ظاهر میشد. درمجموع مشخص شد که برخی از انواع طرحهای نهگانه پارچههای سنتی در ساخت مبلمان قاجاری دخیل نبودهاند و برخی دیگر مشتمل بر افشان، ترنجدار، واگیرهای، محرمات و قابی مورد بهرهبرداری بیشتر قرار گرفته بودند.

متن کامل [PDF 5115 kb]   (1022 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb