ابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیعالملک، تصویرگر و پیکرهنگار نامی عصر قاجار و از پیشگامان فن شبیه سازی چهره به شمار می آید. وی در ترسیم پیکره ها، تدابیر بدیع و منحصربهفردی را با الهام از هنر آرمان گرای ایرانی و هنر واقعیتگرای اروپایی به کار بسته است. یکی از مشخصه های برجسته در پیکرهنگاری های هنرمند، توجه ویژه به بازنمایی شخصیت و نمایش خصوصیات درونی افراد است؛ مشخصهای که پیش از این در هنر نقاشی ایران متداول نبوده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و بازیابی این وجه مهم در آثار هنرمند است. پرسش اصلی این است که نحوه بازنمایی شخصیت در آثار پیکرهنگاری صنیعالملک چگونه بوده است و او از چه نوع تمهیدات بصری برای نمایش بهتر این خصوصیات بهره گرفته است؟ بر این اساس و با مطالعه نمونه هایی از پیکرهنگاره های صنیع الملک، به شیوه توصیفی- تحلیلی، نحوه و چگونگی بازنمایی حالات و ویژگی های درونی شخصیتها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که مسئله اهتمام به وجوه پنهانی و درونی افراد، همپای توجه به خصوصیات ظاهریِ آنها، نزد هنرمند حائز اهمیت و ارزش بوده است. وی در نمایش این خصوصیات، باورداشت ها و اندیشه های ذهنی خویش از شخصیت ها را معیار قضاوت قرار داده و به مدد مجموعه ای از تمهیدات بصری چون؛ ارزشگذاری بر برخی عناصر مؤثر در رخساره، تأکید مشخص بر بخشهایی از اجزای پیکره و نیز تغییر در ابعاد و تناسبات بدن و جامگان، خصلت های درونی هر فرد را در سیما و اندام او متبلور ساخته است. بدینسان، آنگاه که مخاطب آثار هنرمند در مقابل این تابلوها به نظاره میایستد، خصلت هایی چون؛ وقار و نجابت، فرومایگی و زبونی، قدرت و غرور، مکر و حیلهگری و غیره را -که بازتابی از دیدگاه و نظر هنرمند در مورد شخصیتها هستند- بهخوبی از سیمای آنها درک می نماید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |