دوره 9، شماره 17 - ( 6-1398 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 77-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasri E, Aslani H. A view point to forms and motifa of Qajar ceramic wares (Emphasizing on existing examples in the Glassaware and Ceramic's Museum of Iran's). دانشگاه هنر اصفهان. 2019; 9 (17) :77-93
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-686-fa.html
نصری اسماعیل، اصلانی حسام. مطالعه باستان شناختی نقوش و تزئینات سفالینه های عصر قاجار (با تأکید بر نمونه‌های موجود در موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1398; 9 (17) :77-93

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-686-fa.html


دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (399 مشاهده)
فن و هنر سفالگری عصر قاجار به‌لحاظ شیوه­های ساخت، تزئین، طرح و نقش، دارای مؤلفه­ ها و شاخصه­ ها، وجوه افتراق و اشتراک فراوانی با دوران قبل از خود بوده که در مطالعات باستان­شناسی کمتر بدانها توجه و پرداخته شده است. مطالعه و بررسی ظروف سفالی دوره قاجار، افزون بر آشنایی با فرهنگ حاکم بر این دوره، شیوه­ های ساخت و تزئین به‌ویژه در خصوص نقوش به‌عنوان اصلی تزئینی در سفالینه ­ها را آشکار می­ سازد. از این‌رو، در مقاله پیش رو با مطالعه و بررسی تعدادی از سفالینه­ های عصر قاجار، شیوه­ های تزئین و نقوش بر روی ظروف سفالی بررسی می ­شوند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، آشنایی با انواع نقوش به‌کار رفته در سفالینه­ های مورد مطالعه و در نهایت، طبقه­ بندی این نوع نقوش است. در این پژوهش، نتیجه جستجوها به روش میدانی با مراجعه به موزه ­های داخلی (رضا عباسی، موزه ملی ایران، موزه آبگینه و سفالینه های ایران) و جست­­جو در وب­سایت موزه­ های خارجی (ارمیتاژ، ویکتوریا و آلبرت)، به یافتن نوزده نمونه انجامید که بیشترین تعداد، از موزه آبگینه و سفالینه ­های ایران انتخاب شد. روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ­ای و همچنین، بر بررسی میدانی استوار است. بدین معنا که ابتدا همه­ نمونه­ ها به‌صورت میدانی و اسنادی گردآوری شده، سپس معرفی، تحلیل و در جداول ترسیمی، نقوش تزئینی، ویژگی­ها و شاخص‌های خاص هر یک استخراج و تقسیم­ بندی شده­اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­ دهند سفالگری دوره قاجار در عین تأثیر­پذیری و تداوم سبک­ های سفال­سازی دوران قبل، به نوآوری ­هایی در زمینه نقوش دست یافته که مختص به این دوره بوده‌اند.
 
متن کامل [PDF 2304 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb