دوره 8، شماره 15 - ( 6-1397 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 71-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghadavoudi M, Zakariaee I. Typology of the inscriptions Chaharbagh Mosque-school of Isfahan with an emphasis on structural features. دانشگاه هنر اصفهان. 2018; 8 (15) :71-85
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-431-fa.html
آقاداودی محی الدین، زکریایی کرمانی ایمان، خواجه احمد عطاری علیرضا. گونه شناسی کتیبه های مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان با تأکید بر ویژگی های ساختاری. نشريه علمي- ترويجي پژوهش هنر. 1397; 8 (15) :71-85

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-431-fa.html


دانشگاه هنر اصفهان
چکیده:   (50 مشاهده)
مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان بهعنوان یکی از مهمترین بناهای عصر شاه سلطان حسین صفوی، در دو بعد ساختار و تزیینات، حائز اهمیت است. از جمله شاخصترین تزیینات بهکار رفته در این گنجینه هنر عصر صفویه، کتیبهها میباشند که بهواسطه تنوع و کیفیت، سرآمد کتیبهنگاریهای بناهای مشابه این عصر هستند. با ذکر این مقدمه در رابطه با اهمیت موضوع، پژوهش حاضر تلاش دارد ضمن بازشناسی مختصر مسجد-مدرسه چهارباغ، با دیدگاهی چند وجهی، به طبقهبندی و گونهشناسی ساختار ظاهری و مضامین کتیبههای بنای مذکور اقدام نماید. مراحل مذکور، زمینهساز پاسخ به این پرسش خواهند بود که بر اساس معیارهای ترسیمشده در پژوهش، کتیبههای مسجد-مدرسه چهارباغ از حیث ساختار و مضامین، در بر گیرنده چه گونههایی هستند؟ و ویژگیهای شاخص آنها چه میباشند؟ روش پژوهش توسعهای حاضر که با رویکرد گونهشناسی بهانجام رسیده است، توصیفی_تحلیلی و جمعآوری اطلاعات بهشیوه میدانی و کتابخانهای صورت پذیرفته است، همچنین شیوه تجزیهوتحلیل یافتهها، کیفی است. نتایج پژوهش حاضر مؤید آن است که، مهمترین ویژگیهای شاخص و متمایزکننده کتیبههای بنای چهارباغ که مبنای طبقهبندی و گونهشناسی پژوهش حاضر قرار گرفتهاند، شامل نوع مصالح و تکنیک اجرا، نوع خطوط و ترکیببندی حروف و همچنین هنرمندان خوشنویس صاحب اثر میباشد. بر این اساس، کتیبههای مسجد-مدرسه چهارباغ که با استفاده از انواع تکنیکهای کاشیکاری، قلمزنی و زرگری، خاتم و شبکهبری چوب، حکاکی سنگ و حتی بافته زیلو اجرا شدهاند و شامل خطوط ثلث، کوفی (بنایی و معقلی) و نستعلیق میباشند، کلکسیونی از آثار هنرمندان خوشنویس مشهوری چون محمدصالح اصفهانی، علینقی امامی و رحیم جزایری هستند که نمونههای آن در کمتر بنایی مشاهده شده است. همچنین مهمترین مضامین بهکار رفته، شامل مضامین قرآنی، احادیث و روایات، مدح پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و دیگر ائمه اطهار و اطلاعاتی پیرامون حامی، مجری و واقف بنا میباشند که در قالب متون عربی و ادبیات منظوم و منثور فارسی بیان شدهاند.
متن کامل [PDF 3265 kb]   (31 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی- ترویجی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb