دوره 6، شماره 11 - ( 6-1395 )                   جلد 6 شماره 11 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayyad A, gilamirrod N. Embodied Education: Employing Merleau-ponty’s Bodily Perception in Art Pedagogy. SciJPH 2016; 6 (11) :1-8
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-203-fa.html
صیاد علیرضا، گیل امیررود ناهید. تعلیم و تربیت تجسدیافته؛ بهره‌گیری از تئوری ادراک بدنی مرلوپونتی در آموزش هنر. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1395; 6 (11) :1-8

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-203-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده:   (8683 مشاهده)

تحت تأثیر سلطه نگره ثنویت‌انگارانه در فلسفه غربی، تمرکز بر آموزش و یادگیری غیرتجسدیافته، به گفتمان مسلط در مباحث تعلیم و تربیت تبدیل گردید. با گسست و فراروی از نگره‌های کار تزیینی، در سال‌های اخیر نوعی چرخش به‌سوی توجه به اهمیت بدن در فرایند ادراک پدید آمده است؛ و توجه به تن‌یافتگی در آثار نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت معاصر، حضوری پررنگ یافته است. موریس مرلوپونتی، فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، یکی از صاحب‌نظران در مباحث مرتبط با تن‌یافتگی است. اندیشه فلسفی ‌محوری مرلوپونتی طرح این نکته است که ادراک پدیداری بدنی است، نه رویدادی ذهنی. مرلوپونتی نشان می‌دهد که اجتناب از تصدیق آمیختگی حواس، و واقعیت جسمانی ادراک در سنت فلسفی غربی، جایگاه بدن را به حاشیه رانده و به موقعیتی به‌مراتب نازل‌تر از ذهن تقلیل داده است. با قراردادن ادراک به‌مثابه عملی اساساً جسمانی، مرلوپونتی جسمانیت را به‌مثابه پیش‌‌شرایطی ضروری جهت تجربه‌کردن و کسب دانش موردتأکید قرار می‌دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است، می‌کوشد این نکته را آشکار سازد که بهره‌گیری از نظریه‌های مرلوپونتی درباره ادراک بدنی، رابطه بیناسوژه‌ای، مواجهه و همزیستی، می‌تواند درخصوص بحث تعلیم و آموزش هنر بسیار راهگشا باشد. از این منظر، فضای آموزش هنر، باید محیطی فراهم‌کننده مواجهه و همزیستی درنظر گرفته شود؛ در این محیط افراد می‌توانند براساس تجربیات زیسته خود، آثار هنری را ادراک کنند و در روند دیالوگ و مباحثه، با دنیاهای زیسته دیگر فراگیرندگان نیز آشنا گردند. بدین منوال در فرایند آموزش هنر، گونه‌ای درهم‌آمیختگی میان پرسپکتیوهای متفاوت فراگیرندگان نسبت به آثار هنری ظهور می‌یابد.

متن کامل [PDF 882 kb]   (4467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb