scientific journal of Pazhuhesh-e Honar
دوفصلنامه علمی پژوهش هنر
SciJPH
Art & Architecture
http://ph.aui.ac.ir
1
admin
2345-3834
2538-2853
10.52547/ph
2345-3834
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
9
18
online
1
fulltext
fa
تحلیل آثار نیکزاد نجومی بر مبنای نظریه کارناوال میخائیل باختین
An Investigation into Nikzad Nodjumi’s Works of Art Based on Carnival Theory by Mikhail Bakhtin
هنرهاي تجسمي
هنرهاي تجسمي
پژوهشي
Research
<span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جهان در عصر حاضر، شاهد تحولات پیچیدهای بوده است. انسان همواره کوشیده مصیبتها و فجایع را پشت سر گذاشته و جوابی برای آنها بیابد. او بهدنبال راهی میگردد تا به بیان این تقابلها و تضادها در قالب آثاری هشداردهنده، پیچیده و تفکربرانگیز بپردازد. نیکزاد نجومی، از هنرمندان معاصر است که بهواسطه بدنهایی گروتسک و بریده بریده در فضایی کارناوالی، به واگویه کردن این تقابلها میپردازد. آثار او، به نقد قدرت حاکم پرداخته و با عناصر متعددی، آن را به چالش میکشند. این آثار، ویژگیهای خاصی داشته که در اندیشه میخائیل باختین و نظریه کارناوال او نیز دیده میشوند. </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کارناوالگرایی<a href="#_edn1" name="_ednref1" title=""><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">[i]</span></span></span></a></span></span> در ادبیات، از برجسته<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترین ایده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های باختین است که زیرمجموعه مباحث فرهنگ عامه و طنز محسوب میشود. از کارکردهای اصلی </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کارناوال، واژگونی نظام سلسله مراتبی حاکم و وارونگی هنجارهای رایج است؛ </span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از اینرو، بهدلیل نزدیکی آرای باختین با مضمون این آثار، </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میتوان ویژگیهای کیفی آثار او را که </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به نمود ادراک کارناوالی از جهان میپردازند، </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مورد تحلیل قرار داد.</span></span> <span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که </span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به چالش کشیدن قدرت و هجو آن در آثار نیکزاد نجومی، چگونه نمودار میشود؟ هدف از این پژوهش، برقراری نسبت میان امور زندگی روزمره همچون کارناوال و قدرت با هنر، در قالب خوانشی باختینی از مفهوم کارناوالگرایی است. </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر این مبنا، در نقاشیهای او، شاهد تقابل فضای رسمی و جدی با فضای غیررسمی و اموری متضاد هستیم و این تقابل بهصورت چندپارگی و ظهور شخصیت</span></span></span><span dir="LTR" style="background:white;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های ناقص، غریب و ترکیبی، دستکاری در بعضی قسمتهای بدن و تکرار آن، تلفیق بدن انسان با بدن حیوان، انجام امور پیش پاافتاده و مهمل، مبدلپوشی و برشهای بدنی در قالب شخصیتهایی نیمهدلقک (هارلکن)، نمایش داده شده است. این پژوهش، با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوهای توصیفی- تحلیلی انجام شده است. </span></span></span>
<div> <div id="edn1"></div></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract </strong><br>
The world has faced complicated upheavals nowadays. Man has always tried to forsake these disasters and calamities and find an answer for them. He looks for a way to express these contrasts and conflicts in warning, intricate and thought provoking works of art. Nikzad Nodjoumi, one of the contemporary artists shows these oppositions by grotesque bodies in pieces, in a carnivalesque form. His work challenges the dominant power and demonstrate it with various elements. These works have specific qualifications which can be seen in Mikhail Bakhtin’s Carnival theory. Carnivalization in Literature is one of the most prominent ideas of Bakhtin which is a subsidiary of folk culture and irony. The inversion of the dominant hierarchy and common norms is one of the main functions of carnival. So, because of propinquity of Bakhtin’s ideas and the themes of these works, it is possible to investigate qualifications which focus on the appearance of Carnival perception of the world in Nodjumi’s works of art. Here, the question is how this power irony in Nodjumi’s artworks is illustrated. Establishing a relationship between everyday life affairs like carnival and power with Art, in a Bakhtinian reading of carnival, is the aim of this research. In his paintings, the contrast of formal with informal spaces and antonym affairs is seen. This contrast appears via a body in pieces and emergence of defective, odd and hybrid characters, manipulation of body organs and its repetition, integrating human body with animal body (human-animal), doing ordinary and trashy works, transvestitism and body cuts in a half-clownish format (Harlequin). This study is accomplished with library references in a descriptive- analytic method.</div>
نیکزاد نجومی, سلسله مراتب قدرت, بدن گروتسک, کارناوال, باختین
Nikzad Nodjumi, Power Hierarchy, Grotesque Body, Carnival, Bakhtin
41
52
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1360-1&slc_lang=fa&sid=1
Mona
Emami
مونا
امامی
emamimona@yahoo.com
10031947532846005279
10031947532846005279
Yes
دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران
Behnam
Kamrani
بهنام
کامرانی
kamranib@gmail.com
10031947532846005280
10031947532846005280
No