scientific journal of Pazhuhesh-e Honar
دوفصلنامه علمی پژوهش هنر
SciJPH
Art & Architecture
http://ph.aui.ac.ir
1
admin
2345-3834
2538-2853
10.52547/ph
2345-3834
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
8
16
online
1
fulltext
fa
تحلیل شکلی و محتوایی و خاستگاه هنری آرایهها در خانههای شهری و روستایی گیلان
Analysis of form and Content and the Artistic Origin of Decorations in the Urban and Rural Houses of Guilan
پژوهش وجوه هنري در معماري و شهرسازي
پژوهش وجوه هنري در معماري و شهرسازي
پژوهشي
Research
<span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">تزئینات و آرایه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها، بخش جدایی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ناپذیر از معماری هر فرهنگ و سرزمینی هستند. این موضوع در هنر بومی، جایگاه رفیع و ارزشمندی دارد؛ زیرا آرایه در هنر بومی، واجد معنا و مفهومی فراتر از آراستن و پوشش ظاهری بوده و عرصه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ای در بازتاب مفاهیم و نمادهای فرهنگی در امتدادی تاریخی است که نه به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">هدف خودنمایی و بیان خویشتن، که به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">جهت بیان مفهومی درونی به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">کار می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">رود. تزئینات معماری که به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">شکل</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">های مختلف، خود را در نما، ورودی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها و فضاهای داخلی بیان می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">کنند، هویت و ارزش خود را در مسیر تحول زیبایی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">شناسانه می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">نمایانند. تزئینات را نمی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">توان از معماری جدا کرد، اما به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">مراتب، نسبت به معماری، بیشتر می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">توان نشانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">های تاریخی، هویت اجتماعی و ارزش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">های فرهنگی را از آن دریافت کرد. تزئینات و آرایه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها در خانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">های روستایی و شهری گیلان، میراث ارزشمند و گران</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">بهای بر جای مانده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ای بوده که تا کنون توجهی در خور به آنها نشده است. هدف نوشتار حاضر، تحلیل و مقایسه تطبیقی تزئینات وابسته به معماری در خانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">های روستایی و شهری گیلان به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">منظور شناسایی تفاوت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها و شباهت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها در شکل و محتوای آنها و بررسی تأثیر بستر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">عنوان عوامل دخیل در ظهور الگوهای نقوش آرایه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها است. این پژوهش به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">روش توصیفی تحلیلی و بررسی تطبیقی با مطالعه اسناد کتابخانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ای و مشاهدات میدانی، به گردآوری داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها پرداخته و پس از تحلیل و جمع</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">بندی، به نتیجه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">گیری در مورد چگونگی تمایزات و تشابهات در محتوای شکلی معنایی (نقوش طبیعی گیاهی و انسانی و اشکال هندسی) و محل کاربرد آرایه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها اقدام کرده است. چگونگی تأثیرگذاری شیوه زندگی و فرهنگ بومی بر آرایه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">ها و خاستگاه هنری نقوش تزئینی، از اهم یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="color: black;"><span style="font-family: calibri;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: b nazanin;"><span style="color: black;">های تحقیق است. </span></span></span>
Decoration and ornamentation are inseparable parts of architecture in every culture and land. This subject has a valuable position in native art. In native art<span dir="RTL">, </span>it has a meaning and concept beyond the embellishment and external cover. This is the reflection of cultural concepts and symbols along the historical lines which is used not to the purpose of self-expression, but to express an inner conception. Architectural decorations that express themselves in different shapes in facades, entrances, and interior spaces, display their identity and value<span dir="RTL">. </span>Ornament cannot be separated from architecture; but, historical signs, social identities, and cultural values could be found far more than architecture. Decorations and ornamentations in urban and rural houses of Gilan are remained valuable heritages which have not received notable attention so far. The purpose of this paper is to describe and compare the architectural ornaments in rural and urban houses of Gilan in order to identify the differences and similarities of their forms and contents and examine the impact of social, cultural and historical context as the involved factors in the decoration patterns. This research is conducted by using descriptive-analytic approach and comparative study has collected data through studying library documents and field observations. After analyzing and summarizing, the differences and similarities of the form, content<span dir="RTL"> (</span>plant, human and animal patterns, and geometric shapes), and the location of ornament have been determined. The way of the influence of the lifestyle and native culture on decorations and also the artistic origin of decorative motifs are among the important research findings<span dir="RTL">.</span>
آرایه, معماری, خانه شهری, خانه روستایی, گیلان
Decoration, Architecture, Urban house, Rural House, Guilan.
73
86
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1236-1&slc_lang=fa&sid=1
Hosna
Varmaghani
حسنا
ورمقانی
hosnavarmaghani@yahoo.com
10031947532846003400
10031947532846003400
Yes
Islamic Azad University, Qazvin
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین