شهیدی رضوی عطیه، حسنی غلامرضا. تحلیل عملکرد زبان بدن در انتقال مفاهیم بصری، به استناد چهره های عکسهای پادشاهان قاجاری. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1396; 7 (14) :35-44
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-495-fa.html
1- ، atieh.shahidi@gmail.com
چکیده: (4955 مشاهده)
آنچه بیان نمیشود، غالباً به اندازه آنچه بیان میگردد، اهمیت دارد. بدن نخستین چیزی است که با آن، جهان پیرامون را درک میکنیم و خود را نیز به وسیله آن بیان مینماییم. احساسات درونی ما اعم از شادی، غم و ترس به واسطه بدن، نماد بیرونی پیدا میکنند. همگی، به شیوهای خاص، پیامهای کوتاه به دنیای پیرامون خود میفرستیم و به ندرت این کار را آگاهانه انجام میدهیم. رفتار غیرکلامی از آغاز پیدایش بشر منبع درک بسیاری از ایما و اشارههای اندام و بهویژه کارکردهای چهره بوده که در عکس نیز نمود دارد. سابقه زبان بدن با تاریخ عکاسی پیوند دارد. این نکته ما را به واکاوی مجدد عکسهایی واداشت که با ورود عکاسی به ایران گره خوردهاند. عکسهای شاهانی که در طول تاریخ توجه ویژهای به پرترههای خود داشتند و از هنر عکاسی برای به رخ کشیدن قدرت بهره میگرفتند. در این مقاله با مطالعه مفاهیم و الگوهای زبان بدن در عکسهای چهرههای شاهان قاجاری، این نظام مورد بازبینی مجدد قرار گرفته تا بتوان به سرنخهایی از محتوای احساسی این آثار دست یافت. پرسش اصلی این است که: آیا میتوان از عملکرد زبان بدن برای درک مفاهیم بصری در تحلیل عکس استفاده کرد؟
این پژوهش از نوع نظری و با روش تحلیل محتوای توصیفی است و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای صورت گرفته است. نتیجه حاصل از تحلیل این آثار به عنوان متنی تصویری این است که شاهان قاجاری به واسطه میل به جاودانگی، جلال و شوکتِ حکومت دوران خود، عکاسی را برگزیدند؛ اگرچه تلاشی برای هویتپردازی و شناخت ویژگیهای روانی صورت نگرفته است، اما واقعگرایی عکس ما را با درک جدیدی از عکسهای این پادشاهان روبهرو کرده است. روشی که در آن به «خود بودنِ اشخاص» میرسیم. تفکیک ژست و شخصیت به یک چیز میرسند، «زبانِ تن» یعنی رفتارهای بدن، ژستها و حالات صورت، به طور ناخودآگاه احساسات یا حالات روانی را نشان میدهند.
نوع مطالعه:
ترویجی |
موضوع مقاله:
روانشناسي و هنر