دوره 6، شماره 12 - ( 10-1395 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 27-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naser al-Din shah European trips impact on the west bound of Music and Drama in the era of Nazareth. SciJPH 2017; 6 (12) :13-27
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-310-fa.html
لعل شاطری مصطفی، وکیلی هادی. تأثیر سفرهای اروپایی ناصرالدین‌شاه بر روند غرب‌گراییِ موسیقی و نمایش در عصر ناصری. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1395; 6 (12) :13-27

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-310-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (6175 مشاهده)

ناصرالدین‌شاه قاجار در طول سلطنت خود سه بار به اروپا سفر کرد (1290ه.ق./ 1872م. - 1295ه.ق./ 1878م. - 1306 ه.ق./ 1888م.)؛ و تا حد بسیاری تحت تأثیر اروپا قرار گرفت و دچار نوعی از خودباختگی فرهنگی گردید. پرسش مطرح این است که مشاهدات او از غرب چه تأثیری بر هنر این دوره نهاد؟ ناصرالدین‌شاه پس از بازگشت، تقلید از سبک‌های هنری غرب را به‌ویژه در دو حوزه: موسیقی و نمایش در دستور کار خود قرار داد. این درحالی بود که دربار دارای گونه‌های مختلف هنری بود. در اندک زمانی اکثر این گروه‌ها از سویی بنابر خواست شاه به تقلید از الگوهای غربی روی آوردند و یا از دربار رانده و صرفاً به اجرا در میان مردم عوام پرداختند و جانشین آنان دسته موزیک دارالفنون به سرپرستی مسیو لومر و گروه نمایشی دارالفنون به رهبری مزین‌الدوله گردید؛ هرچند فعالیت گروه اخیر نیز با قبض و بسط‌هایی همراه بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی روند سفرهای ناصرالدین‌شاه به غرب و تأثیر آن بر هنر ایران به‌ویژه در دو عرصه موسیقی و نمایش پرداخته و سیر انتقالی و تأثیرات آن را در این دو هنر موردمداقه و تحلیل قرار می‌دهد. یافته‌ها بر این نکته دلالت دارند، بااینکه در دو عرصه هنری یادشده نوآوری‌هایی به‌وجود آمد، اما بسیاری از سبک‌های کهن ایران همچون نقاره‌خانه و گروه‌های نمایشی، به فراموشی سپرده شدند. از سویی هم، الگوهای غربی در موسیقی (با به‌کارگیری مواردی همچون سلفژ، هارمونی و ارکستراسیون) و نمایش (همچون نمایش‌نامه، سالن اجرا و محتوای اجتماعی) پیش از پیش مورداستقبال و توجه قرار گرفت. دلیل این امر را می‌توان در غرب‌گرایی دوسویه از جانب ناصرالدین‌شاه و هنرمندان این عصر دانست.

متن کامل [PDF 462 kb]   (4616 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb