استادیار، دانشگاه هنر اصفهان ، T.Sadeghi@aui.ac.ir
چکیده: (32 مشاهده)
تکرار شامل بخش مهمی از هنر بهویژه هنر معاصر است که به شکل روشهای سریالی یک المان خلق میشود و میتواند دربرگیرنده خطوط، رنگها، پترنها یا فرمهای متقارن یا نامتقارن تکرارشونده بهعنوان یک ابزار تجسمی شود. این شیوه در بسیاری از آثار به شکلهای مختلف مانند تکرار تصاویر یا ارائه اثر بهصورت حجمی متکثر، ارائه میشود. تأثیر تجسمی و مفهومی این تکنیک در هنر معاصر باعث ایجاد سبکهای متعدد و ارجاع به مفاهیم گوناگون مانند تولید هنر، هویت یا متریالیسم گشته بهویژه پس از پستمدرنیسم که مفاهیمی چون یکتایی اثر یا خلاقیت هنرمند کمرنگتر شده است. ماری- جو لافونتن، هنرمند بلژیکی- آلمانی، یکی از هنرمندان معاصر است که با بهره گیری از این ابزار در آثار ویدیو-چیدمانی خود در پی شکل و بیانی نو در هنر معاصر است. در این میان تکرار از دریچه فلسفه نیز موردمطالعه قرار گرفته است که میتوان به نظریات ژیل دولوز اشاره کرد. دولوز تکرار را در یک زمینه گستردهتر قرار میدهد و از آن بهعنوان عاملی برای تفاوت در معنی، بیان آزاد و خلاقیت نام میبرد. این مقاله با هدف مطالعه جایگاه تکرار در ویدیو آرت و ویدیو چیدمان، سعی در پاسخ به این پرسش دارد که نقش تکرار در ویدیو آرت های لافونتن چیست و اینکه تکرار چگونه بر مفهوم آثار تأثیرگذار است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی - تطبیقی و با استفاده از اسناد مکتوب بر آثار ماری - جو لافونتن سعی شده است به مطالعه ویدیو ارت و ویدیو چیدمان بپردازد و نقش آنان را در ارتباط با تکرار موردبررسی و پژوهش قرار دهد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تکرار در ویدیو آرت میتواند باعث تغییر در مفهوم و معنای آن شده و از سوی دیگر ویدیو چیدمان نیز با بهرهگیری از تکرار در ویدیو و نوع ارائه اثر باعث تحول و تکثر در مفهوم اثر میگردد.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
ترویجی |
موضوع مقاله:
هنرهاي تجسمي