کشور ژاپن و استان گیلان به دلیل قرارگیری در اقلیمهای مشابه موجب شده تا مشخصههای معماری و هنری یکسانی همچون هنر کومیکو و گرهچینی در هر دو منطقه ایجاد شوند. با توجه به آنکه تاکنون پژوهشی درباره مشابهتها و تفاوتهای میان هنر کومیکو و گرهچینی صورت نپذیرفته است، تحقیق حاضر در تلاش خواهد بود تا به بررسی مؤلفههای شکلگیری دو هنر بپردازد. نگارندگان با بهرهمندی از مطالعات تطبیقی و مقایسهای، به دنبال پاسخگویی به این سؤالات هستند؛ چه عواملی در شکلگیری هنر کومیکوی ژاپن و گرهچینی ماسوله مؤثر بودهاند؟ نقوش هندسی هنر کومیکوی ژاپن و گرهچینی ماسوله در چندین سطح دستهبندی می شوند؟ هنر کومیکوی ژاپن دارای چه شباهت و تفاوتهایی با هنر گرهچینی ماسوله است؟ پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بوده و از تحقیقات کتابخانهای و میدانی در شناخت گرهچینی ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که عمده ترین عوامل مؤثر در شکلگیری هنر کومیکو، وجود مفاهیمی همچون؛ اشکال گیاهی، حیوانات، تعاملات فرهنگی با کشورهای چین و هند، البسه سنتی چین و ژاپن، عناصر معماری سنتی و محیط زندگی و زیستمحیطی ژاپن است. مفاهیم شکلدهنده گرهچینی ها به صورتهای؛ اجرام آسمانی، نمادهای مذهبی، اسما و اعداد مقدس، اشکال هندسی ساده و پیچیده، الگوهای غیربومی، نقوش حیوانات و گیاهان بومی ماسوله هستند. از عمده تفاوتها و شباهتهای دو هنر، میتوان به وجود ساختارهای هندسی پیچیده، مصالح ساده و کالبد ظریفتر کومیکوها نسبت به گرهچینی ها اشاره کرد. کاربرد کومیکوها در تقسیمبندی فضاها و گرهچینی ها در بازشوها است. اتصالات کومیکوها به صورت کام و زبانه و گرهچینی ها به صورت های کام و زبانه و قوارهبری است. نتایج پژوهش نشاندهنده وجود شباهتهای فرمی، تأثیرپذیری مفاهیم مذهبی، تاریخی، بهکارگیری اشکال گیاهی و نقوش جانوری یکسان در هنر کومیکو و گرهچینی هستند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |