دوره 12، شماره 23 - ( 12-1401 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 21-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanpour Loumer S, nejad Ebrahimi A, Sattari Sarbangholi H, Vandshoari A. A Comparative Study of Japanese Kumiko Art and Iranian Masouleh Gereh-Chini. SciJPH 2023; 12 (23) :1-21
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1161-fa.html
حسن پور لمر سعید، نژاد ابراهیمی احد، ستاری ساربانقلی حسن، وندشعاری علی. مطالعه تطبیقی هنر کومیکوی ژاپنی و گره چینی ماسوله ایران. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1401; 12 (23) :1-21

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1161-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1174 مشاهده)

کشور ژاپن و استان گیلان به دلیل قرارگیری در اقلیم­های مشابه موجب شده تا مشخصه‌های معماری و هنری یکسانی همچون هنر کومیکو و گره‌چینی در هر دو منطقه ایجاد شوند. با توجه به آنکه تاکنون پژوهشی درباره مشابهت‌ها و تفاوت‌های میان هنر کومیکو و گره‌چینی صورت نپذیرفته است، تحقیق حاضر در تلاش خواهد بود تا به بررسی مؤلفه‌های شکل‌گیری دو هنر بپردازد. نگارندگان با بهره‌مندی از مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای، به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤالات هستند؛ چه عواملی در شکل‌گیری هنر کومیکوی ژاپن و گره‌چینی ماسوله مؤثر بوده‌اند؟ نقوش هندسی هنر کومیکوی ژاپن و گره‌چینی ماسوله در چندین سطح دسته‌بندی می­ شوند؟ هنر کومیکوی ژاپن دارای چه شباهت و تفاوت‌هایی با هنر گره‌چینی ماسوله است؟ پژوهش به‌ صورت توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بوده و از تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی در شناخت گره‌چینی­ ها استفاده ‌شده است. نتایج پژوهش نشان‌دهنده آن است که عمده ­ترین عوامل مؤثر در شکل‌گیری هنر کومیکو، وجود مفاهیمی همچون؛ اشکال گیاهی، حیوانات، تعاملات فرهنگی با کشورهای چین و هند، البسه سنتی چین و ژاپن، عناصر معماری سنتی و محیط زندگی و زیست‌محیطی ژاپن است. مفاهیم شکل‌دهنده گره‌چینی­ ها به‌ صورت‌های؛ اجرام آسمانی، نمادهای مذهبی، اسما و اعداد مقدس، اشکال هندسی ساده و پیچیده، الگوهای غیربومی، نقوش حیوانات و گیاهان بومی ماسوله هستند. از عمده تفاوت‌ها و شباهت‌های دو هنر، می‌توان به وجود ساختارهای هندسی پیچیده‌، مصالح ساده و کالبد ظریف‌تر کومیکو­ها نسبت به گره‌چینی­ ها اشاره کرد. کاربرد کومیکوها در تقسیم‌بندی فضاها و گره‌چینی­ ها در بازشوها است. اتصالات کومیکوها به ‌صورت کام و زبانه و گره‌چینی­ ها به‌ صورت­ های کام و زبانه و قواره‌بری است. نتایج پژوهش نشان‌دهنده وجود شباهت‌های فرمی، تأثیرپذیری مفاهیم مذهبی، تاریخی، به‌کارگیری اشکال گیاهی و نقوش جانوری یکسان در هنر کومیکو و گره‌چینی هستند.

متن کامل [PDF 3925 kb]   (410 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb