دوره 12، شماره 23 - ( 12-1401 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 82-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghelichkhani H. Examining the authenticity of Medad al-Khotout treatise attributed to Mir Ali Heravi in comparison with Khat va Savad treatise by Majnoun Rafiqi Heravi. SciJPH 2023; 12 (23) :73-82
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1022-fa.html
قلیچ خانی حمیدرضا. بررسی اصالت رسالۀ مداد الخطوط منسوب به میرعلی هروی در مقایسه با رسالۀ خط و سواد از مجنون رفیقی. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1401; 12 (23) :73-82

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1022-fa.html


فرهنگستان هنر
چکیده:   (1030 مشاهده)

میرعلی هروی (ف. 951 ق.) از بزرگ‌ترین استادان خط نستعلیق است که حتی در زمان حیات خود نزد پادشاهان و حاکمان ازبک، شبه‌قاره هند و عثمانی به شهرت بسیار رسیده بود. مجنون رفیقی نیز از خوشنویسان و شاعران هم­ دوره با او است که مؤلف سه رساله در آموزش خوشنویسی است. او در زمان خود صاحب­ نام بوده، اما به­ خاطر نداشتن آثار شناخته‌شده و چه‌بسا شاگردان و پیروان برجسته، به­ مرور شهرت وی کاهش یافته است. منسوب کردن رساله­ های کهن آموزش خوشنویسی به مشاهیر خوشنویسی، دارای سابقه است. یکی از آنها، انتساب رساله آداب­ المشق باباشاه اصفهانی به میرعماد قزوینی است. به­ جهت شهرت عالم گیر میرعلی، رساله "خط و سواد" مجنون رفیقی هروی، پس از دوره صفوی به میرعلی منسوب شده است. این انتساب سبب شده تا پژوهشگران معاصر یقین کنند که رساله­ ای با نام مدادالخطوط از میرعلی هروی وجود دارد و این خطا باعث شده تا بارها بازنشر شده و مورد استفاده و استناد دانشجویان و پژوهشگران حوزه هنرهای اسلامی قرار گیرد. در این مقاله، فرض بر این است که شخصی با دست‌کاری جزئی در رساله خط و سواد از مجنون رفیقی، آن را با عنوان مدادالخطوط به­ نام میرعلی هروی کرده است. این پژوهش با روش کتابخانه ­ای و مبتنی بر شیوه توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع چاپی و دست‌نوشته‌های خطی صورت گرفته است. پس از معرفی دو خوشنویس و دو رساله یادشده، با روش مطالعه تاریخی، منابع دست اول در اواخر دوره تیموری و عصر صفوی بررسی شده و سپس متن دو رساله با هم تطبیق داده شده است. در نتیجه، ساختگی بودن این رساله در سده سیزدهم هجری و عدم انتساب آن به میرعلی هروی به اثبات رسیده است.

متن کامل [PDF 3815 kb]   (547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات و هنر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb