نصیری فاطمه، آشوری محمد تقی، محمودی فتانه. مطالعه نقشمایه اسارت در منسوجات دوره شاه طهماسب با رویکرد جامعه شناسی تاریخی تدا اسکاچپول. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1400; 11 (22) :45-58
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1001-fa.html
1- دانشگاه هنر ، fatemeh7.nasiri61@gmail.com
2- دانشگاه هنر
3- دانشگاه مازندران
چکیده: (4387 مشاهده)
موضوع اسارت رایجترین موضوع منسوجات دوره شاه طهماسب در نیمه سده دهم ه ق است. تدقیق در دلایل نقشاندازی نقشمایه اسارت بر این منسوجات نشان میدهد که مقاصد مهمی در پس شکل گیری این نقش نهفته است. بررسی این موضوع زمانی اهمیت مییابد که نمونه های قابل توجهی از آنها شناخته و تاریخگذاری شده اند در صورتی که کمتر پیشزمینه هنری از این موضوع تا این زمان وجود داشته است. همین امر انگیزه لازم برای انجام این پژوهش را فراهم میآورد. بنابراین پرسشی که در اینجا مطرح میگردد این است که علت اصلی نقشاندازی موضوع اسارت بر منسوجات دوره شاه طهماسب چه بوده است؟ پژوهشهای انجام شده تاکنون مهمترین علل شکلگیری این نقش را لشکرکشیهای پی درپی شاه طهماسب به گرجستان و دستیابی به تعداد کثیری اسرای مرد و زن و کودک دانسته اند. اما با توجه به نقش اندازی این موضوعات تنها بر منسوجات این دوره و عدم شکل گیری آن بر هیچ زمینه هنری دیگر، ضرورت کنکاش بیشتر احساس می گردد که با دقت در تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره شاه طهماسب و تغییر رویکردهای حامی هنری نسبت به موضوعات سابق برای نقش اندازی بر منسوجات و نیاز برای نمایش قدرت و نفوذ معنوی حاکم در منطقه میتوان به این مهم دست یافت؛ از میان تمام وقایع دوره، اختلافات داخلی قزلباشها، توبه شاه طهماسب و رقابت با عثمانی در جنگ علیه کفار، ضمن محدودیت های مذهبی در تصویرگری کتاب و همچنین نقش کاربردی منسوجات در مدیریت احساسات درونی فرد و جنبه تبلیغی این منسوجات در این نقش پذیری مؤثر بودهاند. بدین ترتیب، پژوهش حاضر با رویکرد جامعه شناسی تاریخی به تبیین چرایی و چگونگی شکلگیری این نقش بر منسوجات دوره شاه طهماسب میپردازد و نتیجه حاصل از این بحث نشان میدهد که مجموعه ای از عوامل بهم پیوسته در این دوره، انگیزه جنگ با گرجستان را ایجاد نموده و پیرو آن موجب خلق و تولید این منسوجات تصویری گردیدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جامعه شناسی و هنر