دوره 11، شماره 22 - ( 12-1400 )                   جلد 11 شماره 22 صفحات 58-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri F, Ashoori M T, Mahmoodi F. Study of design of Captivity in Safavid textiles with a historical sociological approach. SciJPH 2022; 11 (22) :45-58
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1001-fa.html
نصیری فاطمه، آشوری محمد تقی، محمودی فتانه. مطالعه نقش‌مایه اسارت در منسوجات دوره شاه طهماسب با رویکرد جامعه شناسی تاریخی تدا اسکاچپول. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1400; 11 (22) :45-58

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-1001-fa.html


دانشگاه هنر
چکیده:   (3265 مشاهده)
موضوع اسارت رایج­ترین موضوع منسوجات دوره شاه طهماسب در نیمه سده­ دهم ه ق است. تدقیق در دلایل نقش­اندازی نقش­مایه اسارت بر این منسوجات نشان می­دهد که مقاصد مهمی در پس شکل­ گیری این نقش نهفته است. بررسی این موضوع زمانی اهمیت می­یابد که نمونه ­های قابل توجهی از آن­ها شناخته و تاریخ­گذاری شده ­اند در صورتی که کمتر پیش­زمینه­ هنری از این موضوع تا این زمان وجود داشته است. همین امر انگیزه­ لازم برای انجام این پژوهش را فراهم می­آورد. بنابراین پرسشی که در این­جا مطرح می­گردد این است که علت اصلی نقش­­اندازی موضوع اسارت بر منسوجات دوره شاه طهماسب چه بوده است؟ پژوهش­های انجام شده تاکنون مهمترین علل شکل­گیری این نقش را لشکر­کشی­های پی­ در­پی شاه طهماسب به گرجستان و دستیابی به تعداد کثیری اسرای مرد و زن و کودک دانسته­ اند. اما با توجه به نقش ­اندازی این موضوعات تنها بر منسوجات این دوره و عدم شکل­ گیری آن بر هیچ زمینه هنری دیگر، ضرورت کنکاش بیشتر احساس می گردد که با دقت در تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره­ شاه طهماسب و تغییر رویکردهای حامی هنری نسبت به موضوعات سابق برای نقش­ اندازی بر منسوجات و نیاز برای نمایش قدرت و نفوذ معنوی حاکم در منطقه می­­توان به این مهم دست یافت؛ از میان تمام وقایع دوره، اختلافات داخلی قزلباش­ها، توبه­ شاه طهماسب و رقابت با عثمانی در جنگ علیه کفار، ضمن محدودیت­ های مذهبی در تصویرگری کتاب و همچنین نقش کاربردی منسوجات در مدیریت احساسات درونی فرد و جنبه تبلیغی این منسوجات در این نقش پذیری مؤثر بوده­اند. بدین ترتیب، پژوهش حاضر با رویکرد جامعه­ شناسی تاریخی به تبیین چرایی و چگونگی شکل­گیری این نقش بر منسوجات دوره شاه طهماسب می­پردازد و نتیجه­ حاصل از این بحث نشان می­دهد که مجموعه ­ای از عوامل بهم پیوسته در این دوره­، انگیزه­ جنگ با گرجستان را ایجاد نموده و پیرو آن موجب خلق و تولید این منسوجات تصویری گردیدند.              
متن کامل [PDF 943 kb]   (568 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جامعه شناسی و هنر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb