scientific journal of Pazhuhesh-e Honar
دوفصلنامه علمی پژوهش هنر
SciJPH
Art & Architecture
http://ph.aui.ac.ir
1
admin
2345-3834
2538-2853
10.52547/ph
2345-3834
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
7
13
online
1
fulltext
fa
بررسی زمینه های شکل گیری ادبیات و کتاب آرایی فارسیهودِ کلیمیان ایران در عصر صفویه
Investigating the Contexts of the Formation of Judeo-Persian Literature & Book-Decoration of Iranian Jews during the Safavid Era
ادبیات و هنر
ادبیات و هنر
پژوهشي
Research
نوع نگاه و نحوۀ برخورد حکومت صفویان در جایگاه یک حکومت یکپارچه مرکزی در دنیای اسلام، با هنر و فرهنگ مذاهب، به ویژه کلیمیان، قابل تأمل و بررسی است. فضای حاکم بر اصفهان در سده 11 ه.ق. به شکلی بوده که کلیمیان این شهر توانستهاند با اقتباس از مضامین شاهکارهای ادبی ایرانیان مسلمان و با الگو گرفتن از فنون و سنتهای کتابآرایی رایج در کارگاههای هنری درباری یا کارگاههای خصوصی هنرمندان این عصر، کتب مصور خاص خود را تولید کنند. در این میان با توجه به حضور دیرینه کلیمیان در ایران، شاخصهای خاصی به وجود میآیند که به عنوان فارسیهود، ویژگیهای خاص زبانی و بیانی ویژه آنان را بازنمود میکنند که این شاخصها در متون و ادبیات ویژه آنها و همچنین در حوزه کتابآرایی، به صورت ویژه قابلبررسی است. این پژوهش در نظر دارد در راستایی توصیفی - تحلیلی، نقاط تاریک و مبهم فعالیتهای کلیمیان به خصوص هنر کتابآرایی آنها را در دو دستهبندی متون دینی و متون ملی موردبررسی قرار دهد و با خوانش دقیق 9 نگاره از کتابخانه مدرسه الهیات کلیمی امریکا، به شناخت هرچه بهتر این حوزه از فعالیتهای هنری ایران در عصر صفویان بپردازد. آنچه از بررسی این متون و نگارهها به دست میآید نشان از مردمی دارد که سعی دارند هم به زنده ماندن زبان و مفاهیم بنیادین خود بپردازند و هم با انتخاب شیوههای تصویری مشترک در سرزمین ایران ارتباط خود با دیگر مردمان این سرزمین را در قالب ادیان دیگر حفظ کنند و بر مفاهیم مشترک خود به عنوان یک ایرانی تأکید کنند.<br>
<br>
<p class="matnchekidechekidE" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><font size="3"><font color="#000000"><font face="Times New Roman">The<span dir="RTL"> </span>attitude<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>reaction<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Safavid<span dir="RTL"> </span>government<span dir="RTL"> </span>as<span dir="RTL"> </span>a<span dir="RTL"> </span>central<span dir="RTL"> </span>integrated<span dir="RTL"> </span>government<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>Islamic<span dir="RTL"> </span>world<span dir="RTL"> </span>towards<span dir="RTL"> </span>art<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>culture<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>religions<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>especially<span dir="RTL"> </span>Jews<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>can<span dir="RTL"> </span>be<span dir="RTL"> </span>studied<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>analyzed<span dir="RTL" lang="AR-YE">. </span>The<span dir="RTL"> </span>dominant<span dir="RTL"> </span>atmosphere<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Isfahan<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL" lang="AR-YE"> 11</span>th<span dir="RTL"> </span>century<span dir="RTL" lang="AR-YE"> (</span>hijra<span dir="RTL" lang="AR-YE">) </span>was<span dir="RTL"> </span>so<span dir="RTL"> </span>that<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>Jews<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>this<span dir="RTL"> </span>city<span dir="RTL"> </span>could<span dir="RTL"> </span>produce<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>unique<span dir="RTL"> </span>illustrated<span dir="RTL"> </span>books<span dir="RTL"> </span>by<span dir="RTL"> </span>adapting<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>themes<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>literary<span dir="RTL"> </span>masterpieces<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Muslim<span dir="RTL"> </span>Iranians<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>using<span dir="RTL"> </span>as<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>model<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>techniques<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>traditions<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>book<span dir="RTL" lang="AR-YE">-</span>decoration<span dir="RTL"> </span>prevalent<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>royal<span dir="RTL"> </span>art<span dir="RTL"> </span>workshops<span dir="RTL"> </span>or<span dir="RTL"> </span>private<span dir="RTL"> </span>workshops<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL"> </span>that<span dir="RTL"> </span>period<span dir="RTL" lang="AR-YE">. </span>Meanwhile<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>regarding<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>longstanding<span dir="RTL"> </span>presence<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Jews<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL"> </span>Iran<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>some<span dir="RTL"> </span>particular<span dir="RTL"> </span>indices<span dir="RTL"> </span>known<span dir="RTL"> </span>as<span dir="RTL"> </span>Judeo<span dir="RTL" lang="AR-YE">-</span>Persian<span dir="RTL"> </span>were<span dir="RTL"> </span>created<span dir="RTL"> </span>which<span dir="RTL"> </span>represented<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>specific<span dir="RTL"> </span>linguistic<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>expressive<span dir="RTL"> </span>features<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>they<span dir="RTL"> </span>can<span dir="RTL"> </span>be<span dir="RTL"> </span>observed<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>explored<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>particular<span dir="RTL"> </span>literature<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>texts<span dir="RTL"> </span>as<span dir="RTL"> </span>well<span dir="RTL"> </span>as<span dir="RTL"> </span>in<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>field<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>book<span dir="RTL" lang="AR-YE">-</span>decoration<span dir="RTL" lang="AR-YE">. </span>Using<span dir="RTL"> </span>a<span dir="RTL"> </span>descriptive<span dir="RTL" lang="AR-YE">-</span>analytic<span dir="RTL"> </span>method<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>this<span dir="RTL"> </span>study<span dir="RTL"> </span>aims<span dir="RTL"> </span>at<span dir="RTL"> </span>shedding<span dir="RTL"> </span>light<span dir="RTL"> </span>on<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>activities<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Jews<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>particularly<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>art<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>book<span dir="RTL" lang="AR-YE">-</span>decoration<span dir="RTL" lang="AR-YE">, </span>in<span dir="RTL"> </span>two<span dir="RTL"> </span>classes<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>religious<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>national<span dir="RTL"> </span>texts<span dir="RTL"> </span>by<span dir="RTL"> </span>providing<span dir="RTL"> </span>a<span dir="RTL"> </span>close<span dir="RTL"> </span>reading<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>nine<span dir="RTL"> </span>paintings<span dir="RTL"> </span>from<span dir="RTL"> </span>the<span dir="RTL"> </span>library<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Jewish<span dir="RTL"> </span>theology<span dir="RTL"> </span>school<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>America<span dir="RTL" lang="AR-YE">. </span>The<span dir="RTL"> </span>study<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>these<span dir="RTL"> </span>texts<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>paintings<span dir="RTL"> </span>portrays<span dir="RTL"> </span>a<span dir="RTL"> </span>group<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>people<span dir="RTL"> </span>who<span dir="RTL"> </span>not<span dir="RTL"> </span>only<span dir="RTL"> </span>tries<span dir="RTL"> </span>to<span dir="RTL"> </span>keep<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>language<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>basic<span dir="RTL"> </span>concepts<span dir="RTL"> </span>alive<span dir="RTL"> </span>but<span dir="RTL"> </span>also<span dir="RTL"> </span>keep<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>connection<span dir="RTL"> </span>with<span dir="RTL"> </span>other<span dir="RTL"> </span>people<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>religions<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>this<span dir="RTL"> </span>country<span dir="RTL"> </span>by<span dir="RTL"> </span>selecting<span dir="RTL"> </span>common<span dir="RTL"> </span>visual<span dir="RTL"> </span>manners<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>conventions<span dir="RTL"> </span>of<span dir="RTL"> </span>Iran<span dir="RTL"> </span>and<span dir="RTL"> </span>emphasize<span dir="RTL"> </span>their<span dir="RTL"> </span>shared<span dir="RTL"> </span>concepts<span dir="RTL"> </span>as<span dir="RTL"> </span>an<span dir="RTL"> </span>Iranian<span dir="RTL" lang="AR-YE">.</span></font></font></font></p>
کتابآرایی ایران, فارسیهود, عصر صفوی, سده 11 ه.ق. اصفهان.
Persian book-decoration, Judeo-Persian, Safavid era, 11th century (hijra), Isfahan
95
108
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-869-1&slc_lang=fa&sid=1
samaneh
sadeghimehr
سمانه
صادقی مهر
sadeghimehr.s@gmail.com
10031947532846002480
10031947532846002480
Yes
-
دانشگاه الزهرا
ali asghar
mirzaeimehr
علی اصغر
میرزایی مهر
aa.mirzaeimehr@gmail.com
10031947532846002481
10031947532846002481
No
science & culture university
دانشگاه علم و فرهنگ
hamid
farahmand broujeni
حمید
فرهمند بروجنی
h.farahmand@aui.ac.ir
10031947532846002482
10031947532846002482
No
art university of isfahan
دانشگاه هنر اصفهان