AU - Shams, Elaheh TI - The Myth and Modern Cinematic Superhero-Making from the Perspective of Cultural Studies PT - JOURNAL ARTICLE TA - Art-University-of-Isfahan JN - Art-University-of-Isfahan VO - 7 VI - 13 IP - 13 4099 - http://ph.aui.ac.ir/article-1-367-fa.html 4100 - http://ph.aui.ac.ir/article-1-367-fa.pdf SO - Art-University-of-Isfahan 13 AB  - ابرقهرمانان سینمایی را می​توان پدیده‌های فرهنگی و اسطوره‌ای مدرن قلمداد نمود که مانند اسطوره​های فرهنگ​های باستان، توابع و مفاهیم مختلف فلسفی را در چندلایگی خویش جای داده​اند. اشکال متنوع ژانر ابرقهرمان، بخش مهمی از محیط و فرهنگ رسانه​ای را شکل داده است. هدف از تحقیق پاسخ به این سئوال است که چگونه اسطوره​های مدرن سینمایی، اهداف متنوع ایدئولوژیک از منظر مطالعات فرهنگی را محقق می​سازند؟ مطالعات فرهنگی در صدد تحلیل شرایطی است که منجر به تولید و تعیین نقش نیروهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هم​چنین ساختارهای قدرت است. در چارچوب مطالعات فرهنگی به دلیل تعاریف نوآورانه رولان بارت از اسطوره، به نشانه​شناسی فرهنگی وی استناد شده است. نتایج حاصل نشان داد که ابرقهرمان خود به‌عنوان استعاره​ای از جهان واقعی به​سادگی قادر است به تجسم معناهای استعاری بی​شماری بینجامد؛ چراکه فیلم را به عرصه کشمکش تناقض​ها و تجسم معانی فرهنگی، رسوم اجتماعی و تصورات سیاسی مبدل می​سازد. هدف اسطوره​سازی مدرن فراتر از مصرف​گرایی، درصدد دستیابی به جامعه​ای همگن با سبک زندگی لیبرال است. هم​چنین روایت قهرمان سازی در سینما، بویژه سینمای هالیوود در خدمت ایجاد مفهوم مرکزی ایدئولوژیک سرمایه​داری امریکا است که براساس تطابق با هنجارهای رایج به انتقال مفاهیم و تجسم معانی فرهنگی می‌پردازد و اهدافی مانند امنیت ملی، جنگ‌سرد، تغییر نقش های جنسیتی، کلیشه های نژادی و مسائل زیست‌محیطی را مدنظر قرار می​دهد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Art-University-of-Isfahan PG - 31 PT - review YR - 2017