دوره 10، شماره 20 - ( 11-1399 )                   جلد 10 شماره 20 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

afzal tosi E A, fatemi F. The Effect of Experience on Public Art and Urban Sculpture Audiences’ Creativity. SciJPH 2021; 10 (20) :1-11
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-819-fa.html
افضل طوسی عفت السادات، فاطمی فریماه. تأثیر تجربه در خلاقیت مخاطبین هنر عمومی و مجسمه‌های شهری. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1399; 10 (20) :1-11

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-819-fa.html


دانشگاه الزهرا
چکیده:   (1618 مشاهده)

اصطلاح هنر عمومی، به آثاری اطلاق میشود که برای دسترسی عموم مردم و مخاطبین در فضایی عمومی به نمایش گذاشته شده است و تمایل به مشارکت، درک و برقراری ارتباط با مخاطب عام را بهعنوان هدف اصلی خود در نظر میگیرد. هنر عمومی به دلیل ارتباط با مخاطب به صورت مستقیم و در سطح شهر، پیامدهای مثبتی را برای مخاطبین به دنبال خواهد داشت. یکی از زیرشاخههای هنر عمومی را میتوان مجسمههای شهری دانست که در فضای عمومی، در محل پر تردد و در ارتباط با مخاطبین عام نصب شده؛ این آثار به دلیل حضور در سطح عموم جامعه، در واقع به سازههای اجتماعی بدل میشوند. مقاله حاضر با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی و شیوه جمعآوری اطلاعات با مراجعه به اسناد کتابخانهای، قصد دارد چگونگی ارتباط میان مجسمههای شهری بهعنوان عاملی جهت آموزش خلاقیت به مخاطبین عام را با توجه به تجربه مستقیم مخاطب بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد؛ ارتباط انتقال و آموزش خلاقیت به مخاطبین عام با توجه به تجربهای که در تقابل با هنر عمومی صورت میگیرد چگونه است؟ با این پیشزمینه که ارتباط بین مخاطب و اثر هنری خواهد توانست موجب بالا بردن درک و آگاهی مخاطب و همچنین، ارتقای سطح خلاقیت در وی شود؛ خلاقیتی که امروزه آن را جوهره اساسی و بنیادین همه فرآیندهای اجتماعی میدانند. در این راستا، از نظریه تجربه در آموزش مفاهیم که توسط جان دیویی نظریهپرداز و فیلسوف آمریکایی ارائه شده، استفاده شده است. یافتهها و نتایج حاصل از پژوهش ثابت میکنند که اگر تجربه، حس کنجکاوی را برانگیزد، ابتکار را در مخاطب تقویت کرده و نیروی محرکی در او ایجاد میکند که میتواند سبب بروز و یادگیری خلاقیت در وی شود؛ این امر، موجب گسترش وسعت تخیل در مخاطب خواهد شد. مطالعه موردی مد نظر، مجسمههایی است که در شهر پدیده شاندیز نصب شده و خود بهعنوان عنصری خلاقانه در فضای عمومی و در ارتباط با مخاطب عام خودنمایی میکنند.

متن کامل [PDF 900 kb]   (835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جامعه شناسی و هنر

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb