دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 27-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (2783 مشاهده)
با گسترش مفهوم متن، نوشتار، تنها مصداق متن نبوده و هر پدیده تأویل‌پذیری را می‌توان به‌مثابه متن در نظر گرفت. ازاین‌رو، هر پدیده دارای ماهیت متنی را با به‌کارگیری روش‌های خوانش متن، می‌توان موردمطالعه قرارداد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه چگونگی بازتاب چینی‌های آبی و سفید در شاهنامه تهماسبی بر اساس آرای ترامتنیت ژنت است. با توجه به این مهم، هدف اصلی پژوهش نیز بررسی و تحلیل چینی‌های آبی و سفید تصویر شده در این شاهنامه و یافتن نمونه‌های مستند از چینی‌های مدنظر در مجموعه آثار موزه ویکتوریا و آلبرت و تحلیل ارتباط آن‌ها از منظر نظریات ترامتنیت ژنت است. در این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای و با روش نمونه‌گیری هدفمند نظری، سعی شده تا چینی‌های آبی و سفید تصویر شده در نگاره‌های شاهنامه شاه‌تهماسبی با نمونه‌های موجود در موزه ویکتوریا و آلبرت، موردبررسی ترامتنی قرار گیرند. مهم‌ترین نتیجه پژوهش این است که بر پایه آرای ترامتنیت ژنت، رابطه نگاره‌های شاهنامه شاه‌تهماسبی به‌عنوان بیش متن با چینی‌های آبی و سفید به‌عنوان پیش‌متن، از نوع بیش‌متنیت همان‌گونگی است.به عبارت دیگر، گر چه نگارگری ایران هیچ وقت بازنمایی صرف نبوده و جهان نگارگر با تصورات و خیال او شکل گرفته است؛ اما برپایه آرای  ژرار ژنت و با فرض بیش متن بودن شاهنامه، از چینی های آبی و سفید ب ه عنوان پیش متن استفاده شده است.
متن کامل [PDF 1371 kb]   (1121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.