دوره 9، شماره 18 - ( 12-1398 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 30-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (4088 مشاهده)
نشانه­های فرهنگی، فرم­های گرافیکی انتزاعی هستند؛ انباشتی از فرهنگ غنی ملت­ها، نمایی از داشته­های صوری و مفهومی کشورها در قالبی کوچک و بازتابی از اندوخته­های کهن­الگویی یک ملت. کهن‌الگوها، الگوی اصلی و پایدار ذهنی و محصول تجربه­ جمعی بشر در طی هزاران سال هستند. آنها، خود را در نمودهای انسانی از جمله نشانه­های تصویری، نشان می­دهند. در این مقاله به کمک نگرش اسطوره­ای و کهن‌الگویی، نشانه­های فرهنگی مرتبط با حوزه دانش؛ اعم از دانشگاه­ها، انتشارات و مؤسسه‌های پژوهشی (حداقل ده نمونه مطرح بین­المللی و ملی)، مورد بررسی قرار می­گیرند.
هدف از این امر، درک بینش کهن‌الگویی است که تمدن­های مختلف به مفهوم دانش داشته­اند و تبلور دوباره آن در شکل­های ساده‌شده نشانه­های کنونی دیده می­شود. برای دست­یابی به ارتباطی منطقی و استدلالی متقن، بیش از صد نشانه دانش‌بنیاد بین‌المللی و ملی مشاهده شدند؛ اکثریت نشانه‌ها، زبان مستقیم را برگزیده و به نمادهای تصویری سرراست چون کتاب و سردر دانشگاه اکتفا کرده‌اند، اکثر طراحان، از نمادهای ملی در طراحی نشانه دانشگاه بهره برده و برداشتی مستقیم از مفهوم دانش داشته­اند، برخی که مورد پژوهش این مقاله بوده، از نمودهای ضمنی و نهفته در کهن‌الگوها بهره برده‌اند. اکثر نشانه­هایی که مفاهیم ثانویه را القا نموده‌، در فرهنگ­های مختلف به‌صورت یکسان استفاده شده­اند؛ کهن‌الگوهایی که در فرهنگ‌های مختلف مشترک بوده و خواستگاه‌های اساطیری داشته و فرم­های درخت، خورشید، آتش (شمع، مشعل) و آب، که نمادهای معرفت در کهن­الگوی جهانی هستند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به واکاوی معنای دانش و معرفت در کهن‌الگوهای جهانی پرداخته و بازتاب آنها را در نشانه­های مطرح مؤسسه‌های دانش‌بنیاد، معرفی می‌کند.
واژه‌های کلیدی: کهن‌الگو، نشانه، دانش، درخت، خورشید
متن کامل [PDF 1251 kb]   (3927 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهاي تجسمي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.