دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 133-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه لرستان
چکیده:   (3987 مشاهده)

فیلم، هنری نمایشی - روایی است که به‌رغم جوهر روایی و داستانی مشترک با متن ادبی، از حیث روش، تکنیک، زمینه و مواد مورد استفاده و نیز از حیث چندوچون اثرگذاری بر مخاطب، از متن ادبی متمایز است. فیلم رنگو یکی از بزرگ‌ترین آثار هنری انیمیشن جهان است که هم از لحاظ صورت و ساختار روایی و هم از حیث محتوا کم‌نظیر است. این فیلم ساخته‌ شرکت فیلم‌سازی پارامونت است و در سال 2011 برنده جایزه اسکار شد. این فیلم، از جهاتی، تقلیدی از فیلم‌های ژانر وسترن است و در قالب داستان حیوانات یا تمثیل حیوانی (فابل) پرداخته شده است. علل اصلی جذابیت و تأثیر آن، علاوه بر ساختار تمثیلی، درون‌مایه قهرمانی، عناصر کهن‌الگویی و جلوه

‌ها و جنبه‌های اساطیری، به‌ویژه بازتاب اسطوره هسته فرهنگ مغرب زمین در آن است. اسطوره هسته‌ای که متناسب با ساختار اجتماعی زمان معاصر بازآفرینی شده و انعکاس‌دهنده ناخودآگاه جمعی انسان غربی است. نگارندگان برای نشان دادن اسطوره هسته از روش تک‌اسطوره جوزف کمبل و نیز از الگوی وگلر سود جسته‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که قهرمان بازآفرینی شده، برخلاف قهرمانان کهن که قوای جسمی و روحی خارق‌العاده و فراطبیعی داشتند، از لحاظ جسمی، کاملاً معمولی و حتی بسیار ناتوان است و تنها با اتکا به خودشناسی، پرورش استعدادهای درونی خویش، عدم تقلید و بی‌توجهی به هرگونه منبع بیرونی برای یافتن حقیقت است که قهرمان می‌شود. انسانی که مروج آموزه اساسی انسان غربی در حوزه فلسفه، سیاست، فرهنگ، جامعه و جز آن است؛ قهرمانی که اکسیر و ره‌آورد سفرش دموکراسی، لیبرالیسم، اومانیسم و توجه به استعدادها و حقوق فردی انسان‌هاست.

واژه‌های کلیدی: کهن‌الگو، وگلر، کمبل، رنگو، اسطوره هسته
متن کامل [PDF 411 kb]   (1864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات و هنر

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.