دوره 7، شماره 14 - ( 12-1396 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 92-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari N, Habibi S. An Analysis of Demand Determining Factors in Cinema: A Case Study, Cinema in Zanjan. SciJPH 2018; 7 (14) :79-92
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-477-fa.html
اکبری نعمت اله، موذن جمشیدی هما، حبیبی سمیه. تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای سینما؛ مطالعه موردی: سینما در شهر زنجان. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1396; 7 (14) :79-92

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-477-fa.html


دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3621 مشاهده)

هنر را می‌توان زیربنای تکامل فرهنگ قلمداد نمود که باعث شکوفایی جامعه می‌شود. شواهد حاکی از آن است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری، سهم قابل‌توجهی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی دارند. در این میان، سینما با توجه به خصوصیات ویژه‌ای که دارد در مقایسه با سایر محصولات فرهنگی و هنری، نقش مهمی را در اقتصاد، هنر و فرهنگ ایفا می‌کند. در دو دهه اخیر، سینمای ایران به دلایل متعددی رو به افول بوده است. ازاین‌رو در این پژوهش تقاضای سینما و عوامل مؤثر بر آن موردبررسی و مطالعه قرار گرفته است.

در این پژوهش پس از مروری بر مبانی نظری مربوط به هنر و سینما با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای سینما پرداخته شده و 505 پرسش‌نامه در سطح شهر زنجان بین افراد توزیع گردیده است.

نتایج حاکی از آن است که از بین 505 نفر، 318 نفر، سالانه حداقل یک‌بار متقاضی رفتن به سینما هستند که حدود 63 % از کل افراد نمونه را شامل می‌گردد. تنها برخی عوامل اقتصادی و جمعیت‎شناختی در این پژوهش بر تقاضای سینما مؤثر بوده که از آن میان می‌توان درآمد فرد، جنسیت و وضعیت تأهل را نام برد و می‌توان اشاره کرد که نتایج، بیانگر این است که بین دو متغیر درآمد و تقاضای سینما، همبستگی مثبت و معناداری در سطح 95 % به‌اندازه 126/0 وجود دارد. ضریب همبستگی برای دو متغیر جنسیت و تقاضای سینما در سطح 99 % معنادار و مثبت بوده و برابر 216/0 است. ضریب همبستگی برای متغیر وضعیت تأهل در سطح 99 % معنادار و منفی بوده و برابر 221/0 است. همچنین روشن شد که اکثر افراد نمونه، رفتن به سینما را تا حدودی برای گذراندن اوقات فراغت خود می‌پسندند و استفاده از ویدئوی خانگی را برای دیدن فیلم ترجیح می‌دهند.

واژه‌های کلیدی: تقاضا، سینما، زنجان.
متن کامل [PDF 404 kb]   (2440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb