دوره 6، شماره 12 - ( 10-1395 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 129-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahani L, yaghoubzadeh A, vandshoari A. Survey Of Pictorial Rugs In Qajar Era. SciJPH 2017; 6 (12) :119-129
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-327-fa.html
آهنی لاله، یعقوب زاده آزاده، وندشعاری علی. مطالعه قالی‌های درویشی دوره قاجار با تأکید بر قالی‌های نورعلیشاهی. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1395; 6 (12) :119-129

URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-327-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، l.ahani@tabriziau.ac.ir
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده:   (7368 مشاهده)

قالی‌های دوره قاجار از غنی‌ترین گنجینه‌های هنری ایران است. در قالی‌های این دوره ظهور نوع خاصی از طرح وکاربری جدید برای آن مشاهده می‌شود که قالی‌های

تصویری، نمونه شاخص این تغییرات است. نقوش این دسته از قالی‌های قاجار نه‌تنها از تأثیر مضامین مختلفی همچون ادبی و داستانی دور نمانده بلکه مضامین مذهبی و صوفی‌گری را نیز بازتاب داده است. از آن جمله می‌توان به قالی‌هایی که شخصیت‌های معنوی و دراویش را نشان می‌دهند، اشاره نمود. بافتن صورت دراویش بر روی قالی‌ها را باید از پدیده‌های دوره قاجار و قسمتی از جنبش تصویرگری بر روی قالی دانست. این قالی‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: اول، قالی‌هایی که به تصاویر دراویش مزین شده و دوم، قالی‌هایی که موضوع آنها را وسایل آیینی دراویش تشکیل می‌دهد. در پژوهش حاضر، 8 نمونه از این دسته قالی‌ها موردمطالعه و بررسی قرار گرفته است؛ 5 نمونه از دسته اول و 3 نمونه از دسته دوم. لازم است بیان شود که طی مطالعات صورت‌گرفته در 5 نمونه دسته اول، محوریت موضوعی، نورعلیشاه از دراویش مشهور طریقه نعمت اللهی است. در دسته دوم، وسائل آیینی دراویش همچون نمادهایی موردتوجه قرار گرفته که درراستای بیان اهداف و محتوای مذهبی مورداستفاده قرار گرفته و ازلحاظ معناشناسی بسیار حائز اهمیت است. با بررسی نقوش این قالی‌ها می‌توان نتیجه گرفت، باورها و اعتقادات جامعه به‌عنوان بخشی مهم از تفکر جامعه و ازسویی تأثیرات غرب به نوعی در شیوه نمایش این دوره انعکاس یافته است. از یافته‌های این پژوهش می‌توان به عوامل مؤثر بر ظهور و شکل‌گیری قالی‌های تصویری با موضوع درویشی اشاره نمود که شامل تمایل به صوفی‌گری، تمایلات ملی و مذهبی، آمیخته‌شدن فضای جامعه با شعائر و آموزه‌های دینی و محوریت موضوع انسان متأثر از هنر اروپایی است. این تحقیق از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جمع‌آوری اطلاعات به‌ صورت کتابخانه‌ای و فیش‌برداری انجام یافته و اطلاعات به‌دست‌آمده هم به شیوه کیفی تجزیه و تحلیل شده‌ است. معرفی قالی‌های درویشی دوره قاجار و شناسایی عوامل مؤثر بر ظهور و شکل‌گیری آنها و معرفی نقوش و عناصر نمادین مرتبط با دراویش و صوفی‌گری از اهداف این مقاله است. در این راستا نگارندگان در مقاله حاضر، درپی پاسخ به این سؤالات هستند: عوامل مؤثر بر شکل‌گیری قالی‌های درویشی چیست؟ برای بیان اهداف و محتوای صوفی‌گری از چه نماد‌ها و ابزاری استفاده شده است؟

متن کامل [PDF 2145 kb]   (6647 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش هنر می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Pazhuhesh-e Honar

Designed & Developed by : Yektaweb