صفری سنجانی سودابه، کفشچیان مقدم اصغر. چگونگی میزان بازتاب هنرهای سنتی در نقاشی معاصر ایران
(بررسی هشتمین دوسالانه). دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1398; 9 (18) :67-80
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-766-fa.html
1- دانشجوی دکتری هنر اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، iran_hounar@yahoo.com
2- عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران
چکیده: (5300 مشاهده)
هنرهای سنتی[1] ایران، قابلیت زیادی در بازآفرینی در نقاشی معاصر ایران دارند. در مواردی، هنرمندان با بازتاب صنایع دستی
[2] در نقاشی معاصر ایران، به غنی کردن آثار خود پرداختهاند. چگونگی میزان گرایش به صنایع دستی در نقاشی معاصر ایران، مسئله اصلی این پژوهش است. هدف از این تحقیق، توجه به قابلیتهای صنایع دستی در هویتسازی به نقاشی معاصر ایران است؛ همچنین، میتواند به ماندگاری هنر صنایع دستی و ارتباط آن با نقاشی معاصر ایران کمک کند. جامعه آماری این پژوهش، شامل نقاشیهای هشتمین دوسالانه ایران است. تحقیق پیش رو ابتدا به تعریف
صنایع دستی پرداخته، سپس حضور هر یک از رشتههای صنایع دستی در نقاشیهای هشتمین دوسالانه را بهصورت مجزا در جدولی مورد بررسی قرار داده است. در این بررسی، بازآفرینی صنایع دستی در رشتههای؛ خوشنویسی[3]، طراحی سنتی، چاپ قلمکار
[4]، گرهسازی
[5] و هندسه نقوش،
سفال، لعاب و کاشیکاری، مشبک فلزی، قلمزنی[6]،
فرش، دستبافتها و حجاری[7]، در آثار هشتمین دوسالانه نقاشی دیده میشود. این
پژوهش نشان میدهد 16/12 درصد از نقاشیهای راهیافته به هشتمین دوسالانه، از صنایع دستی استفاده کردهاند. همچنین، این تحقیق نتیجه میگیرد در بازتاب صنایع دستی، هنرمندان، کمترین گرایش را به سه رشته قلمزنی و مشبک فلزی، حجاری و دستبافتها (در هر رشته 2/2 درصد) داشتهاند و بیشترین توجه هنرمندان در این هویتبخشی، به طراحی سنتی (33/33 درصد) است. این پژوهش میتواند نگاه هنرمندان را به آن دسته از صنایع دستی که قابلیت زیادی جهت بازتاب در نقاشی معاصر ایران دارند، معطوف ساخته و به هویتبخشی آثار کمک کند. روش انجام این تحقیق، توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهاي تجسمي