امینی سودکلائی ناهید، ملک افضلی علی اصغر. تطبیق هنرهای بصری و معماری در طراحی مرکز اجتماعی هنرمندان با نگرشی به فلسفه رو- در- روییِ امانوئل لویناس. دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. 1398; 9 (18) :31-39
URL: http://ph.aui.ac.ir/article-1-748-fa.html
1- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد تهران جنوب.
چکیده: (3833 مشاهده)
از مشکلات جامعه امروزی، دوری هنرمند از حرفه هنرهای دیگر و گروههای مختلف اجتماعی، همچنین نادیده گرفتن هنر و هنرمند توسط گروههای مذکور و در پی آن، ضعف هنر در سطح جامعه است. اهمیت برقراری تعاملات اجتماعی و رویارویی گروههای مختلف اجتماعی با هنرمندان و در پی آن، شناخت و درک اهمیت این تعاملات در استعلای جامعه، تحقیق درباره ایجاد یک بستر مناسب جهت حضور یافتن طیف وسیعی از گروههای مختلف اجتماعی و در پی آن، رویارویی با مسائل هنری را ضروری میسازد. فلسفه لویناس، نوعی پدیدارشناسی اخلاقی در راستای رو- در- روییِ فرد با دیگری یا دیگران و شکلگیری عدالت و سیاست مطلوب یک جامعه است که در نهایت، سبب ظهور استعلای آن جامعه میشود. در راستای تحققپذیری هدف مقاله پیش رو که شیوه طراحی مناسب برای یک بستر اجتماعی مؤثر در برآورده ساختن این نیاز اجتماعی است، فرضیههایی در پاسخ به این پرسش که چه ترفندهایی در طراحی بهینه مرکز اجتماعی هنرمندان با استفاده از تطبیق هنرهای بصری و زیباییشناسی در معماری با فلسفه امانوئل لویناس میتوان بهکار گرفت؟ ارائه شدهاند. در این پژوهش، مباحث حاصل از مطالعه و بررسی هنرهای بصری و معماری بهعنوان کالبد معماری و نتایج بهدست آمده از مطالعات فلسفه رو- در- روییِ لویناس بهعنوان رویکرد نظری، با یکدیگر تطبیق داده شده و در نهایت، با در نظر گرفتن کاربری هر یک از این دستاوردهای جدید در طراحی مرکز اجتماعی هنرمندان، فرضیههایی بهعنوان نتایج پژوهش فوق شکل گرفته که میتوانند در راستای تحقق طراحی یک بستر معماری مناسب بهصورت بهینه و تأثیرگذار در جهت ارتقا و ترویج هنر و بهدنبال آن رشد و پیشرفت یک جامعه، مورد استفاده قرار گیرند.