دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان ، pouyazamanian@yahoo.com
چکیده: (5060 مشاهده)
انقلاب اسلامی ضمن باقی گذاشتن تأثیرات بسیار زیاد بر شیوه زندگی مردم، مسیر هنر و بهخصوص عکاسی ایران را تغییر داد. آثار عکاسی درخور توجه بسیاری از سالهای منتهی به انقلاب 57 در دسترس هستند که با بررسی نشانههای تصویری موجود در آنها، میتوان به اطلاعات مهمی در رابطه با طرز پوشش و آرایش مردم، وضعیت کوچه و خیابان و طرز برخورد و رفتار افراد در موقعیتهای متفاوت از جمله بحرانهای اجتماعی، دست یافت. اینکه آیا بین نشانههای تصویری موجود در عکسها اشتراکاتی وجود دارند یا خیر و آیا این اشتراکات معانی خاصی را به ذهن منتقل کرده و اگر میکنند چه معانی؟ و آیا میتوان این نشانهها را بر اساس نظریات نشانهشناسی پیرس بررسی کرد؟ جزء سؤالات اساسی این پژوهش هستند. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و پایگاههای اطلاعاتی انجام شده، ضمن بررسی اجمالی نشانهشناسی، در منابع مکتوب، به شکل اختصاصی به نظریات پیرس پرداخته شده است. برای انجام این پژوهش، 120 عکس بر اساس موضوع پژوهش، از 6 عکاس ایرانی انتخاب شد و نشانههای تصویری موجود در این عکسها که از کتابهای عکس و پایگاههای اطلاعاتی معتبر جمعآوری شده بودند، بر اساس تقسیمبندی نشانههای پیرس، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهند عکسهای بر جای مانده، اشتراکات تصویری زیادی با هم داشته، بر اساس الگوی نشانهشناسی پیرس قابل تقسیمبندی هستند، تمام نشانههای موجود در عکسها وجهی نمادین داشته و آگاهانه توسط عکاسان و به قصد تأثیرگذاری بیشتر، استفاده شدهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهاي تجسمي